گردشگری و توریسم

تمهیدات ارتش در روزهای نخست جنگ باعث زمین‌گیرشدن دشمن شده بود

سرهنگ اردلان گلیج روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دشمن بعثی عراق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی، حمله همه جانبه‌ای را به مرزهای کشور شروع کرد و در آن زمان ارتش به عنوان منسجم‌ترین نیروی مسلح کشور برای مقابله با دشمن متجاوز وارد میدان جنگ شد.

وی اضافه کرد: در ابتدای جنگ تحمیلی هنوز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاکله اصلی خود را پیدا نکرده بود و به همین دلیل ارتش جمهوری اسلامی با وجود اینکه از مرکز هم حمایت خوبی از آن نمی‌شد، مقتدرانه برای مقابله  با دشمن به میدان رفت.

فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد گفت: نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ارتش با پیروزی در عملیات‌های “بیت‌المقدس”، “کمان ۹۹”، “اس ۳”، “اشکان” و “مروارید” ضربات بسیار سنگینی به دشمن متجاوز وارد کرد که سرنوشت جنگ را رقم زد.

سرهنگ گلیج افزود: نیروی هوایی ارتش در عملیات “کمان ۹۹” با بمباران پایگاه هوایی “الرشید” بغداد توانست ۵۵ درصد تجهیزات نظامی نیروی هوایی ارتش بعثی عراق را از بین برده و در عملیات غرورآفرین “اس ۳” علاوه بر خسارت زیاد به دشمن، ۴۸ فروند و بالگرد دشمن در پایگاه هوایی “الولید” عراق در شرق این کشور را منهدم کند.

وی اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش نیز با ۲ عملیات “اشکان”، “مروارید” و “شهید صفری” تمامی ناوچه‌ها و اسکله‌های نفتی دشمن را از بین برد به طوری که تا پایان جنگ تحمیلی نیروی دریایی بعث نتوانست هیچ عملیاتی را علیه ایران انجام دهد.

وی در خصوص عملیات غرورآفرین “کربلای ۷” در مناطق شمال‌غربی کشور نیز گفت: این عملیات که در ارتفاعات مرزی پیرانشهر و مرز حاج عمران مشهور به “۲۵۱۹” انجام شد ضربه بسیار سنگینی به نیروی زمینی ارتش بعثی عراق وارد کرد.

فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد گفت: امیر “آذرفر” فرماندهی عملیات “کربلای ۷” را بر عهده داشت و در این عملیات بیش از سه هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و ۲۸۹ نفر نیز اسیر شد و تعداد زیادی ادوات جنگی از جمله تانک، نفربر و تجهیزات نظامی به غنیمت گرفته شد.

وی اضافه کرد: با شروع جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی علاوه بر شرکت در جبهه‌های مختلف جنگ، در عملیات پاکسازی مناطق مختلف کشور از عناصر وابسته نیز در کنار نیروهای مردمی حضور موثر داشت.

خودکفایی ارتش در ساخت قطعات و تجهیزات نظامی

فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیروهای مسلح کشورمان از لحاظ به‌کارگیری تجهیزات نظامی به مستشاران خارجی وابسته بود اما پس از پیروزی انقلاب با خروج این مستشاران، فرزندان این مرز و بوم در بکارگیری ادوات نظامی مهم به استقلال رسیدند.

سرهنگ گلیج افزود: ارتش پس از مدتی که به خاطر تحریم‌ها اجازه ورود قطعات بالگرد داده نمی‌شد به فکر ساخت قطعات داخلی با استفاده از دانش بومی افتاد که نتیجه آن دستیابی فرزندان این مرز و بوم به تکنولوژی جدید بود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون کشورمان در زمینه بسیاری از تجهیزات نظامی دیگر مانند تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز بالگرد به خودکفایی رسیده است.

فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد گفت: هم‌اکنون توان نظامی و دفاعی کشورمان به گونه‌ای است که اگر کشوری قصد حمله به مرزهای کشورمان را داشته باشد، با جواب بسیار سختی روبرو خواهد بود.

وی اظهار داشت: مدتی قبل یکی از موشک‌های تولید داخل مورد آزمایش قرار گرفت و با اختلاف بسیار اندکی به نزدیکی هدف اصابت کرد، این امر مورد قبول فرماندهان واقع نشد و با تلاش بیشتر در آخرین آزمایش موفق به انجام دقیق این کار شدیم.

حضور فعالانه در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا 

تیپ ۳۶۴ شهید نصیرزاده ارتش مهاباد به‌منظور کمک به بهبود وضعیت سلامت شهروندان و مقابله با ویروس کرونا با تمامی امکانات خود اقدام به عرصه آمده و اقدام به ضدعفونی خیابان‌ها و اماکن عمومی این شهرستان کرد.

فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده مهاباد گفت: در پی درخواست قرارگاه شمال غرب ارتش مبنی بر ضدعفونی کردن اماکن شهری منطقه، نیروی پیاده مستقر در این شهرستان نیز با تجهیزات و خودروهای ضدعفونی‌کننده خود خیابان‌ها و معابر شهر مهاباد را در چند مرحله ضدعفونی کرد.

سرهنگ گلیج ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی در هر وضعیت و بحرانی در کشور آماده خدمت رسانی به هموطنان است و در شرایط فعلی نیز به عنوان مدافعان بخش سلامت در راستای یاری رساندن به دست‌اندرکاران بهداشت جامعه قدم برمی‌دارد.

وی اضافه کرد: تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده مهاباد پس از اتمام ضدعفونی معابر شهری با استقرار در مبادی ورودی شهر نیز در وضعیت کنترل و محدودیت ترددها مشارکت داشت.

وی با اشاره به اینکه کادر درمانی نیروی زمینی ارتش نیز تمام تلاش خود را در راستای تحقق شعار “ما کرونا را شکست می‌دهیم”، به‌کار خواهد بست، اظهار داشت: امیدواریم با تلاش تمام دستگاه‌ها و همکاری مردم هرچه زودتر این ویروس از کشور و استان آذربایجان‌غربی ریشه‌کن شود.

فرمانده تیپ ۳۶۴ شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد گفت: در اجرای طرح «لبیک یا امام خامنه‌ای»، نیروهای این تیپ در پنج ایستگاه ورودی مهاباد در “دارلک” و “سه‌راه برهان” و میادین “ملاخلیل”، “استقلال” و “دانشجو” این شهر اقدام به ضدعفونی خودرو شهروندان کرد.

وی اضافه کرد: نیروهای ارتش در طول اجرای این طرح همچنین سرنشینان تمامی خودروها را نیز تب‌سنجی کرده و موارد مشکوک به بیماری کرونا (تب بالا) را به مراکز درمانی مهاباد ارجاع دادند.

وی با اشاره به اینکه ارتش در همه شرایط همگام و همراه با مردم خواهد بود، افزود: فعالیت این ایستگاه‌های سلامت ضدعفونی و تب‌سنجی ارتش در مهاباد تا زمان اجرای سراسری این طرح در مهاباد نیز ادامه داشت. 

سرهنگ گلیج با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند نیز گفت: در این مدت ۵۳۰ بسته معیشتی شامل برنج، مرغ، عدس و خرما در بین خانواده‌های نیازمند و ۲۵۰ پرس غذای گرم در بین افراد بی‌بضات این شهرستان توزیع کرد.

وی در خصوص آماده‌سازی نقاهتگاه برای اسکان بیماران بهبودیافته کرونا در پادگان تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده مهاباد افزود: این نقاهتگاه با ظرفیت ۵۰ تخت برای سپری کردن دوران نقاهت بیماران مبتلا به کرونا که شرایط و امکانات ماندن در خانه را ندارند، آماده شده‌ است.

برگزاری هشت برنامه مختلف در هفته دفاع مقدس 

فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا رژه نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس برگزار نمی‌شود اما در این ایام هشت برنامه مختلف توسط ارتش در مهاباد اجرا می‌شود.

سرهنگ گلیج با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس در مهاباد گفت: این برنامه‌ها شامل تجلیل از سربازان نمونه تیپ، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه، غبارروبی و عطرفشانی مزار شهدا، دیدار با مسوولان شهرستان، تجلیل کاردر درمان و پرستاران، برگزاری محفل انس با قرآن و برپایی نمایشگاه کتاب است. 

 در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی، جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد؛ به همین مناسبت در تقویم جمهوری اسلامی اسلامی ۳۱ شهریور تا ۶ مهر به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

تیپ ۳۶۴ شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد جمعی لشکر پیاده ۶۴ ارومیه است؛ مهاباد دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت است.