گردشگری و توریسم

شرط سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش ایرنا از خبرگزاری “وفا” فلسطین، پایگاه عبری زبان “واللا” رژیم صهیونیستی مدعی شد که جلسه سه جانبه میان سودان، امارات و آمریکا برگزار خواهد شد.

واللا ادعا کرد: سودان در ازای [دریافت کمک نقدی] موافقت خود با عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی می‌کند.

پیش از این پایگاه خبری اعلام کرده بود که یکشنبه شب نمایندگان آمریکا، امارات و سودان در ابوظبی برای تصمیم‌گیری در خصوص برقراری رابطه رسمی خارطوم و تل‌آویو باهم دیدار می‌کنند و سودان خواستار دریافت یک میلیارد دلار کرده است.

براساس این گزارش، اگر آمریکا درخواست سودان را بپذیرد، در چند روز آینده بیانیه‌ای در خصوص برقراری رابطه خارطوم و تل‌آویو منتشر می‌کند.

نور الدین ساتی سفیر سودان در واشنگتن نیز پنجشنبه شب گذشته اعلام کرد که حضور این کشور در مراسم معاهده ننگین صلح میان کشورهای امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید بیانگر روابط قوی خارطوم با کشورهای شرکت کننده در این رویداد است.

اظهارات ساتی ۲ هفته پس از آن بیان می‌شود که “عمر قمرالدین” سرپرست وزارت امورخارجه سودان ۱۵ شهریورماه گفته بود،دولت آمریکا وعده داده است، در مقابل عادی‌سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی، حذف سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را بررسی می‌کند.

قمرالدین اعلام کرد: ژنرال عبدالفتاح برهان رییس شورای حاکمیت انتقالی در سودان در پاسخ به پیشنهاد پمپئو سؤالی را مطرح کرد که مفاد این بود که سودان به لحاظ اقتصادی [با عادی سازی روابط با اسرائیل] چه منفعتی به دست می‌آورد یا کی از فهرست تروریسم حذف می‌شود، پاسخ پمپئو این بود که دولت آمریکا این موضوع را با طرف اسرائیلی مطرح خواهد کرد و سپس پاسخ خواهد داد.

سرپرست وزارت امورخارجه سودان افزود: پمپئو به طور واضح تعهدی برای حذف سودان از لیست تروریسم ارائه نکرده است، مثلا این که سقف زمانی برای این کار تعیین کند.

سخنان قمرالدین درحالی مطرح می‌شود که دولت انتقالی سودان هفتم شهریورماه اعلام کرد که با دولت آمریکا توافق کرده تا در ازای پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان دو انفجار سفارتخانه های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در سال ۱۹۹۸ میلادی، سودان از فهرست آمریکایی «حامیان تروریسم» خارج شود.

دادگاه عالی آمریکا در ماه می گذشته حکمی در خصوص لزوم پرداخت مبلغ یاد شده از سوی خارطوم متهم به همدستی در انفجارهای یاد شده صادر کرد. سودان بر اساس این حکم باید به ۲۲۴ خانواده غرامت مالی پرداخت کند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اکتبر ۲۰۱۷ تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه سودان از سال ۱۹۹۷ را لغو کرد اما نام این کشور را از فهرست حامیان تروریسم درج شده از سال ۱۹۹۳ را حذف نکرد.