گردشگری و توریسم

کریدور ترانزیتی «کتای»؛ محور مذاکرات وزرای خارجه تاجیکستان و افغانستان

به گزارش ایرنا، آسیا پلاس افزود: پایتخت تاجیکستان روز ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) میزبان جلسه هیئت های تاجیکستان و افغانستان به سرپرستی وزیران امور خارجه دو کشور بود. در این جلسه که با حضور «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «محمدحنیف اتمر» همتای افغان وی برگزار شد، طرفین بر توسعه روابط و همکاری دو کشور در زمینه های مختلف تاکید کردند.  
این رسانه تاجیک اضافه کرد: یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این دیدار، توسعه کریدور حمل و نقل میان دو کشور بود. تاجیکستان به دنبال ایجاد راهروهای جدید حمل و نقل بین کشورها و اجرای پروژه های منطقه ای سودمند است.  
آسیا پلاس افزود: در همین راستا، تاجیکستان اعلام کرده است که از ایجاد کریدور ترانزیتی «کتای» (قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران) کاملاً حمایت کرده و کلیه شرایط لازم برای عملکرد موثر آن را ایجاد می‌کند. در همین چارچوب برنامه راه آهن تاجیکستان – افغانستان – ترکمنستان بر روی برنامه ساخت پلی از رودخانه «پنج» به «کندز» توافق شد که ساخت آن به زودی آغاز می شود.
این بخشی از راه آهن بین تاجیکستان، افغانستان و ایران خواهد بود و به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب متصل خواهد شد. سران هیئت ها با ابراز خرسندی از بالا بودن سطح روابط سیاسی، در مورد اقدامات مشترک به منظور مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر نیز گفت و گو کردند که زمینه همکاری بین کشورها را فراهم می سازد.
وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای صلح پایه محکمی برای بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان ایجاد کند. پس از این نشست، یک تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته حفاظت از محیط زیست تاجیکستان و آژانس ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نیز به امضا رسید.

حنیف اتمر در ادامه سفر خود همچنین با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان نیز دیدار و گفت و گو کرد. طرفین در مورد توسعه و تقویت همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و همچنین اجرای مشترک پروژه‌های ساختاری با اهمیت منطقه‌ای و موضوعات مربوط به امنیت، گفتگو کردند.
امامعلی رحمان در این دیدار با اشاره به این که تاجیکستان به طور مداوم به توسعه روابط با کشورهای همسایه توجه جدی داشته است، بر علاقه طرفین به همکاری در زمینه های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و اطلاعاتی تأکید کرد.

در سال ۲۰۱۱ در هشتمین نشست وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق آباد و به درخواست افغانستان، تصمیم به ایجاد کریدور کتای گرفته شد.

 این کریدور در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند- چابهار- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند «کارنه تیر» به صورت آزمایشی افتتاح شد. اما در اواخر مرداد سال جاری، استفاده از کوریدور کتای با صادرات چای و تایر خودرو از ایران به ازبکستان آغاز شد و از مرحله آزمایشی عبور کرد. افتتاح این کریدور علاوه بر مزیت ترانزیتی و دست‌آوردهای اقتصادی آن، مورد حمایت «اکو- ایرو» نیز هست.

کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبداء ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیا است که توافق برای تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و سه کشور دیگر نیز قرار گرفته است.

این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.