گردشگری و توریسم

قصرشیرین شهر نخل‌های سوخته اما ایستاده

قصرشیرین در زمان جنگ تحمیلی آماج وحشیانه ترین حملات دشمن بعثی قرار گرفت و امروز باگذشت ۴۰ سال از آن خاطرات تلخ هنوز هم آثار جنگ بر پیکر و چهره این شهر و دیگر مناطق مرزی و غربی کرمانشاه وجود دارد، هنوز هم نخل های بی سر و سوخته قصرشیرین در نخلستان های باصفای این منطقه وجود دارند که راوی زنده آن روزها و گویای مظلومیت مردمان این خطه اند.

هنوز هم بیمارستان تخریب شده این شهر که هم اکنون به ساختمان حفظ آثار و محل بازدید راهیان نور تبدیل شده و یادمان های شهید بهشتی و مناطق خالی از سکنه سومار و نفت شهر و روستاهایی که با گذشت ۴۰ سال از جنگ بازسازی نشده نشان از عمق جنایات رژیم بعثی در این منطقه دارد.

مین های نهان شده در خاک با وجود پاکسازی اراضی آلوده به مین به صورت سطحی و عمقی هنوز هم در قصرشیرین قربانی می گیرد و این اوج بی رحمی دشمنان وحشی صفت این آب و خاک را که دشمن انسانیت هستند، می رساند.

قصرشیرین اگرچه اکنون به قطب اقتصادی کشور تبدیل شده و نقشی ملی و فرا ملی دارد و مرزهایش شکوفایی خاصی دارد و زمین های کشاورزیش آباد شده و آب های خروشانش نان را بر سفره مردمانش آورده اما هنوز هم قلب این منطقه درد می کشد، دردی که هیچ‌گاه فراموش نمی شود چرا که خانواده های بسیاری به جای عزیزانشان که در جنگ از دست دادند قاب عکس آن ها را در دورهمی های خود جای می دهند.

هنوز هم بسیاری از ساکنان این منطقه به قصرشیرین بازنگشته اند و دلشان و یادشان برای این شهر می تپد اما دست تقدیر جنگ آن ها را از سرزمین آبا و اجدادیشان جدا کرد و اکنون تنها با نام قصرشیرین کامشان شیرین ولی چشم هایشان بارانی است.                                                                                       

                           

قصرشیرین و حملات رژیم متخاصم بعثی 

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی از نیمه دوم تیرماه سال ۵۹ هدف خمپاره های دشمن بعثی قرار گرفت و این حملات از مردادماه به طور وسیعی آغاز شد به گونه ای که پایگاه های گروهان خان لیلی و چاه های نفت، نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های تیله کوه و باویسی و گرده نو از توابع این شهرستان مورد تهاجم سنگین توپخانه این رژیم قرار گرفت.

۱۱شهریور ماه سال ۵۹، درست ۲۰ روز قبل از آغاز جنگی نابرابر، دشمن حملات وسیعی را به مناطق مسکونی شهرستان قصرشیرین و پاسگاه های مرزی این منطقه انجام داد و نتیجه آن تسلط بر مناطقی از آق داغ و انهدام ده ها واحد مسکونی شامل خانه های سازمانی ۴۰ دستگاه و پایگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار و وارد شدن خسارات فراوان به زیرساخت های شهری و آب و برق بود.                                                                                         

قصرشیرین نقطه شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریورماه سال ۵۹                                              

۳۱ شهریورماه سال ۵۹ بود که ارتش بعثی با گلوله باران قصرشیرین شماری از مردم مظلوم این منطقه را شهید و بسیاری را مجروح کرد و مناطق مختلف این منطقه از باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی مورد پیشروی و حمله دشمن بعثی قرار گرفت که با وجود مقاومت مدافعان مرزی و انهدام چندین دستگاه تانک و خودروی دشمن، مرزنشینان همیشه باصلابت قصرشیرین مجبور به ترک خانه های خود شدند و شهر با خاک یکسان شد.                                                                                     

تصرف قصرشیرین توسط دشمن بعثی در سوم مهر سال ۵۹
پس از گذشت چهار روز از آغاز جنگ تحمیلی در سوم مهر سال ۵۹ بود که شهرستان مرزی قصرشیرین از چهار محور خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و قوره تو هدف حملات گسترده صدها تانک دشمن قرار گرفته و اینگونه این نقطه از ایران اسلامی به تصرف دشمن درآمد.

قصرشیرین در جریان جنگ تحمیلی به تلی از خاک تبدیل شد و کسانی که با این منطقه آشنا هستند و گذرشان به این شهرستان افتاده خوب می دانند که حملات وحشیانه دشمن انقدر وسیع بود که تنها ساختمان مسجد مهدیه از این حملات وحشیانه در امان ماند.

مسجد مهدیه تنها یادگار روزهای قبل از جنگ تحمیلی نیز به پایگاه و مقر نیروهای بعثی تبدیل شد و اینگونه بود که قصرشیرین که روزگاری موقعیت تجاری و بازار چینی فروشانش شهره عام و خاص و مرکز خرید بود و نخل ها و آب خروشان الوندش محل تفریح هر رهگذر و مسافری بود، تنها چند روز پس از جنگی نابرابر به تلی از خاک تبدیل شد.

صلابت مرزنشینان همیشه راسخ قصرشیرین در دفاع از کیان اسلامی برای همیشه در اذهان ملت بزرگ ایران باقی است و مردمان همیشه مرزدار این منطقه برای دفاع از این آب و خاک بیش از ۸۶۰ شهید سرافراز را تقدیم انقلاب کردند و از این رو کارنامه درخشانی را در جنگ از خود به یادگار گذاشتند.                                                                                    

رویدادهای مهم جنگ تحمیلی در قصرشیرین 

اشغال شهر توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال ۶۷ و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه از مهمترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین است.                                                                                     

قصرشیرین مظهر صلابت و ایثار 

فرماندار قصرشیرین گفت: شهرستان مرزی قصرشیرین مظهر صلابت و ایثار و جای جای این منطقه مطهر به خون شهیدانی است که برای پایداری نظام اسلامی جانانه جنگیدند و دفاع کردند.

مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بزرگداشت یاد شهدا، افزود: آوازه پایمردی مردمان قصرشیرین برای تمام ملت ایران شناخته شده است.

وی اظهار داشت: اولین تیری که از سمت دشمن به کشورمان از قصرشیرین وارد شد، نخستین شهید از قصرشیرین و اولین رزمنده ای که  در برابر دشمن اسلحه به دست گرفت از این شهرستان مرزی بود.

وی گفت: قصرشیرین در جریان جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعثی به سرکردگی ایادی استکبار در آمریکا و اروپا  به طور کامل تخریب شد که مردمان غیور و باصلابت و مدافع و مرزدار این منطقه بعد از تحمل سال ها رنج آوارگی بعد از جنگ به دیار خود بازگشتند و شهر را بازسازی کردند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: قصرشیرینی ها مرزدارانی هستند که برای پیشرفت ایران اسلامی در این منطقه زندگی می کنند.

تاتار گفت: موقعیت راهبردی قصرشیرین با داشتن مرزهای خسروی و پرویزخان با کارکردهای اقتصادی بالا و از فعال ترین گذرگاه های مرزی کشورمان برای انجام مبادلات مرزی و ظرفیت های آب و هوایی و وجود رودخانه الوند و خاک حاصلخیز و باغات و نخیلات قصرشیرین را یک شهرستانی متمایز قرار داده است.

او اضافه کرد: قصرشیرین نگین درخشان غرب کشور و نظام جمهوری اسلامی و محل ایثار و فداکاری رزمندگانی است که نام و آوازه پایمردیشان زبانزد خاص و عام است.

فرماندار قصرشیرین گفت: قصرشیرین فرماندهان دلاوری داشته و نیاز است که نویسندگان دست بعه قلم قصرشیرین و جبهه های غرب در این شهرستان مهم را بیش از پیش برجسته کنند.

 او گفت: اسکان در روستاهای نوار مرزی دغدغه دولت است و با تلاش دولتمردان و همکاری مردم و نیروها خوشبختانه مجوز ساخت روستاهای بازسازی نشده برای درجا سازی و بازگشت مردم ابلاغ شده و مردم می توانند بار دیگر در این مناطق ساکن شوند.                                                                                             

قصرشیرین ۲ مرحله هدف آماج حملات دشمن قرار گرفت 

فرمانده ناحیه سپاه قصرشیرین گفت: این شهرستان مرزی در هشت سال دفاع مقدس ۲ بار هدف حملات دشمن قرار گرفت یک بار شروع رسمی جنگ در سال ۹۵ از این نقطه بود که به تصرف دشمن درآمد که در نهایت با تلاش و صبوری مردم و مدافعان و رزمندگان اسلام در سال ۶۱ آزادسازی شد.

سرهنگ پاسدار مرادعلی حسینی افزود: همچنین در مرحله دوم آغاز و پایان جنگ منافقان با پشتیبانی صدام و رژیم بعثی بار دیگر از سمت قصرشیرین حمله کردند و پنجم مرداد سال ۶۷ از مرز خسروی وارد کشور شدند که با ایستادگی مردم در تنگه مرصاد منافقان زمین گیر شدند.

وی اظهار داشت: نیروهای مسلح کشورمان از ایمان برخوردار بودند و توانستند با ایستادگی در برابر تهاجم استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار بایستند.

فرمانده ناحیه سپاه قصرشیرین گفت: امروز وظیفه ما است با اقتصاد مقاومتی و توانی که در جوان ایرانی هست برای پیشرفت اقتصاد کشورمان تلاش کنیم.

سرهنگ پاسدار حسنی ادامه داد: امروز باید با تاسی از ایثارگران و جانبازان و آزادگان دفاع مقدس و با همان اقتدار در عرصه علم فناوری و اقتصادی دفاع کنیم.

 او گفت: با ایستادگی و تلاش رزمندگان و نیروهای مسلح امروز کشورمان از امنیت خوبی برخوردار است.

وی از برگزاری برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این شهرستان خبر داد و گفت: قدردانی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس،  محرومیت زدایی، اعزام پزشکان متخصص و گروهای جهادی و جامعه پزشکی به مناطق محروم و ارایه خدمات به مرزنشینان، برنامه های دامپزشکی سیار مهندسان کشاورزی از مهم ترین خدمات در هفته دفاع مقدس است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.