گردشگری و توریسم

احقاق حقوق ناجیان دغدغه هیات نجات غریق آذربایجان‌شرقی است

ساناز پورخورشیدی امروز شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز تبریز افزود: برای پیشرفت و ارتقاء برنامه ای هیات نجات غریق و غواصی استان زیر نظر فدراسیون وارد میدان شده ایم تا با ادامه روند برنامه های رو به رشد هیات و همچنین ارائه خدمات بهتر برای ناجیان استان که حقشان بیش از این می باشد، تلاش کنیم.

رییس هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی با بیان اینکه رشته نجات غریق از سال ۱۳۵۲ زیر هیات شنا آذربایجان شرقی فعالیت می کرد، خاطر نشان کرد: تعداد سازمان یافته ناجیان غریق در سطح استان حدود ۲۰۰۰ مربی می باشد که از این تعداد یکهزار نفر بصورت فعال مشغول بوده و دارای مدرک درجه ۲ و درجه یک می باشند.

وی همچنین تعداد ناجیان فعال آذربایجان شرقی را متشکل از ۵۰۰ نفر مرد و همین تعداد بانو اعلام و اضافه کرد: در بیشتر دوره های اموزشی و ارتقاء مدرک حضور بانوان بیشتر از آقایان می باشد.

در ۵ شهرستان هیات نجات غریق و غواصی نداریم 

پورخورشیدی با اشاره به وجود ۸۵ استخر فعال در سطح آذربایجان شرقی عنوان داشت: از ۲۱ شهرستان استان ۱۶ شهرستان دارای هیات نجات غریق و غواصی می باشند و دلیل نبود هیات در ۵ شهرستان دیگر نبود استخر در آنهاست.

وی افزود: استخر هایی که در سطح استان فعالیت می کنند، مربیان خود را از طریق هیات شنا و ناجیان غریق شان را از هیات نجات غریق آذربایجان شرقی به خدمت می گیرند و باید بگویم که ناجیان غریقی که کارت مربیگری داشته باشند، می توانند در ساعات غیر کاری خودشان مربیگری نیز بکنند.

رییس هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی با اشاره به اهداف هیات اظهار کرد: در نظر داریم بعد از بهبود شرایط حاکم بر ورزش که بوسیله ویروس کرونا بوجود آمده است، علاقه مندان رشته نجات غریق را از هر شهرستان آموزش دهیم تا نیازی به اعزام مربی از تبریز نباشد.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از برنامه های هیات، ارتقاء دانش منجی های استان می باشد که فعلا به صورت وبینار و کلاس های حقوق ورزشی و آب درمانی انجام می دهیم.

پور خورشیدی با بیان اینکه در استخر های ۲۵ متر بدون بخش کودکان و سرسره حداقل باید سه نفر ناجی حضور داشته باشند، ادامه داد: در صورت وجود تایم بانوان حتما از سه ناجی بانو نیز استفاده خواهد شد و در نوبت بندی تایم ها این تعداد افزایش می یابد.

رییس هیات نجات غریق آذربایجان شرقی با اعلام اینکه استخر کوثر واقع در خیابان منظریه تبریز اختصاصی بانوان می باشد، گفت: در تاسیس هر استخری، در صورت داشتن برنامه های آموزش شنا، هم باید هیات شنا، و واترپلو و هم هیات نجات غریق و غواصی استان مجوز دهند، ولی در صورت نبود آموزش شنا و مربی شنا، فقط کسب مجوز از هیات نجات غریق کافی است.

هیات های شنا و نجات غریق آذربایجان شرقی تعامل خوبی دارند 

پورخورشیدی در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک هیات های شنا و نجات غریق درست است، گفت: ابتدا این ۲ هیات در قالب یک هیات انجام وظیفه می کردند، اما با گذشت زمان و تخصص گرایی و الزام به انجام وظایف محوله، تفکیک صورت گرفت و هر ۲ هیات بصورت مجزا به فعالیت خود مشغول شدند؛ با این حال همیشه تعامل خوبی بین این هیات ها وجود داشتهو حتی نفرات فعال در این هیات ها بیشتر در هر ۲ هیات فعالیت دارند.

وی در مورد جایگاه کشوری هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۷ هیات نجات غریق استان رتبه دوم کشوری را داشت، اما متاسفانه در سال ۹۸ بنا به دلایلی نتوانست فعالیتی انجام دهد و لذا در رتبه بندی سال گذشته جایگاهی را نتوانست کسب کند، ولی در دوره جدید تمام سعی و تلاش خود را انجام خواهیم داد تا این هیات به روز های اوج خود بازگردد.

رییس هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی با اشاره به آیتم های مسابقات نجات غریق در کشور افزود: هیات نجات غریق نیز مثل هیات شنا آیتم هایی دارد که می توان به حمل مانکن با پایه تیوب، حمل مانکن با پای غواصی، ۴ در ۲۵ متر با مانع، ماده دو ترکیبی از ساحل و استخر اشاره کرد.

پور خورشیدی با بیان اینکه پایه نجات غریق، شناست، اضافه کرد: میزان علاقه مندی و ورود به شنا در رده های سنی دبستان و دبیرستان خیلی بیشتر است و در این راستا مدارس شنای استان فعالیت قابل قبولی انجام می دهند که تصمیم به گشایش مدارس نجات غریق گرفتیم و در آینده ای نزدیک خبرهای خوشی در این باب خواهیم داشت.

وی همچنین به استقبال دانشجویان تربیت بدنی از رشته نجات غریق اشاره کرد و گفت: در دوره ای که سال گذشته در دانشگاه تبریز انجام گرفت ۲۵ دانشجو موفق به کسب کارت منجی شدند که با ادامه این روند انتظار افزایش این تعداد را داریم.

وی در خصوص محدودیت سنی ناجیان غریق عنوان داشت: علاقه مندان به نجات غریق باید از ۱۶ سال به بعد وارد این میدان شوند و از ۱۶ تا ۱۸ سال می توانند گواهی کمک منجی کسب کنند و به طورخودکار بعد از ۱۸ سالگی گواهی منجی آنها صادر می شود.

پورخورشیدی افزود: در رده زیر ۱۶ سال و نوجوانان تنها مسابقات نجات غریق، مسابقات استعداد یابی در سطح کشور می باشد که با برگزاری این مسابقه در سال ۹۸ خانم افرا یعقوبی نماینده آذربایجان شرقی توانست جایگاه ششمی را کسب کند.

پورخورشیدی اعلام کرد: به تازگی با هلال احمر آذربایجان شرقی و سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز تفاهم نامه ای امضا کردیم تا حضور ناجیان غریق در کنار سد ها که به دلیل بسته بودن باشگاه های استخر، علاقه مندان شنا را به این مکان ها کشانده است، با مشکل روبرو نشود و خدای نکرده حضورمان بعد از فوت برای بیرون آوردن جسد نباشد.

وی عنوان کرد: امسال که به دلیل شروع کرونا و سرمای تدریجی هوا نیاز جدی برای اجرای این تفاهم نامه دیده نمی شود، ولی از سال آینده طبق این تفاهم نامه، روز های پنجشنبه و جمعه در کنار سد ها حضور ناجیان غریق الزامی است تا حادثه ای اتفاق نیافتد.

رییس هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در سیلی که نوروز سال گدشته در برخی از استان های کشور اتفاق افتاد نرزدیک به ۲۰۰ ناجی به صورت داوطلب اعلام آمادگی کردند تا در یک حرکت انسانی برای کمک به هموطنان گرفتار در این استان ها بشتابند.

پورخورشیدی اضافه کرد: اگر روزی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز فعالیت ورزش های آبی صادر شود هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی این آمادگی را دارد تا رعایت پروتکل های بهداشتی را از سوی استخر های استان رصد کند.

ساناز پور خورشیدی متولد ۱۳۶۰ در تبریز، دانشجوی دکترای تربیت بدنی و رفتار حرکتی بوده و از سال ۱۳۸۵ به عنوان مدرس در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مشغول تدریس بوده و چهار سال سابقه نایب رییسی هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی را دارد.