گردشگری و توریسم

مراسم بزرگداشت دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت دکترکرمانی، بانوی تقریبی و مجاهد خستگی ناپذیر جهان اسلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد رییس گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، پیام شرقی فرزند مرحومه کرمانی و جمعی از اندیشمندان تقریبی به سخنرانی درباره شخصیت این بانوی بزرگوار پرداختند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این باره گفت: زندگی دکتر طوبی کرمانی سرشار از محبت الهی و عشق به اهل بیت و نبی اکرم (ص) بود و در جای جای سخنان خود این محبت را ابراز می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین  شهریاری، افزود: خانم کرمانی، علاوه بر اینکه دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب بود، انباشتی از سرمایه علمی و تجربی را با خود داشت. ایشان استاد فلسفه دانشگاه تهران و اولین زن دکترای تطبیقی فلسفه در ایران بود. همچنین فوق دکترای فلسفه تطبیقی را از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا اخذ کرد و اولین زنی بود که به سمت رایزن فرهنگی در یونان منصوب شد.

وی توضیح داد: در مدت کوتاهی که در خدمت ایشان در مجمع تقریب بودم، خانم کرمانی از ویژگی های گرانسنگی برخوردار بود و همه را تحت تأثیر قرار می داد. دل پاک و نیت خالصانه ایشان درکلام ایشان بروز داشت و همیشه در اندیشه انقلاب اسلامی بود و به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بسیار ارادت داشت و در سخنرانی هایش این مساله نمود پیدا می کرد.

شهریاری به سوابق علمی گسترده خانم کرمانی اشاره کرد و گفت: ایشان کتاب ها و مقالات علمی متعددی نوشته است و در همایش های بین المللی بسیار زیادی شرکت داشت که این، نشان از تجربه بالای بین المللی ایشان دارد.

وی با ابراز تأسف برای از دست دادن چنین شخصیت علمی و اجرایی و متبحر در حوزه بین الملل دعا کرد که خداوند روح ایشان را با حضرت فاطمه زهرا(س) محشور فرماید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دغدغه دکتر کرمانی نسبت به انقلاب اسلامی، به بیان نکاتی پیرامون وضع جاری در رابطه با انقلاب اسلامی و دشمنان انقلاب پرداخت و گفت: وقتی می گوییم استکبار جهانی در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستادگی می کند و از هیچ کوششی برای سرنگونی این نظام مقدس فروگذار نکرده، ملاحظه می کنیم که بسیاری از نکات ارزشی انقلاب اسلامی، هدف اصلی استکبار جهانی است تا از انتشار این ارزشها در دنیا جلوگیری کند. چرا که انقلاب امام خمینی (ره) در دنیا خواهان بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از ملل اسلامی و غیر اسلامی به ویژگی ها و ارزشهای انقلاب اسلامی پی برده اند. لذا استکبار در حوزه نظری و عملی به دنبال این بوده که مانع از توسعه و پیشرفت تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی در کشورهای اسلامی شود.

آیت الله محقق داماد نیز در اینمراسم با اشاره به آیه شریفه «یؤتی الحکمة من یشاء» گفت: خداوند است که حکمت را به هرکس که شایسته بداند عطا می کند و حکمت خیر کثیر است. خانم کرمانی نیز از جمله کسانی بود که توفیق دریافت این حکمت را از سوی خداوند داشت.

وی که در ابتدای پیروزی انقلاب استاد فلسفه دکتر کرمانی بود، با بیان اینکه ایشان در دوران تحصیل خود با جدیت تمام به تحصیل علم مشغول بود، گفت: برای حکیم شدن شرایطی وجود دارد که یکی از این شرایط عشق و علاقه و دیگری ذوق و قریحه است که خانم کرمانی این دو ویژگی را داشت و توانست مزه حکمت را بچشد و شوق عجیبی در یادگیری حکمت اسلامی داشت.

آیت الله محقق داماد افزود: نشاط و شور کار و ذوق علمی و فعالیت ایشان تحسین برانگیز بود و تا آخرین دقایق زندگی دست از هیچ فعالیتی برنداشت.

کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه طوبی کرمانی، دانشمندی شهیر و فعال اجتماعی بزرگ و سخنوری پرتوان و در یک کلام مدیری مدبر و مادری مدیر بود، گفت: زندگی ایشان ابعاد مختلف زندگی یک انسان کامل در عصر حاضر را به ما نشان می دهد. 

وی افزود: ابعاد کمالی زندگی ایشان در عرصه های مختلف علمی، عبادی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی بروز و ظهور داشت. در مبارزات علمی در دانشگاه های مختلفی فعالیت داشت و در هر مسئولیتی که داشت مدیری متعهد و مسئول و انقلابی و ولایی بود.

خزعلی یادآورشد: مرحومه کرمانی مجاهدی نستوه و خستگی ناپذیر بود که خستگی را خسته کرد و ناامیدی را ناامید. انشاءالله ایشان برای نسل جوان الگوی یک زن متعهد و مسئول عصر حاضر در عرصه خانوادگی، علمی، اجتماعی و حضور خادمانه در خدمت به محرومین باشد.

صبیحه نباتی عضو هیأت امنای اتحادیه جهانی زنان مسلمان نیز با بیان اینکه این استاد ارزشمند و این بانوی تقریبی سالهای عمر پربرکت خود را در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرد، گفت: ایشان با وجود سمت های مختلف، معلم و مادر بودن را برای خود شأنیت می دانست و به عنوان استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، موضوع ولایت را با اشک به جان دانشجویان می نشاند.

وی با بیان اینکه دکتر کرمانی علاوه بر زبان فارسی، به زبان های عربی، انگلیسی، ترکی و یونانی بسیار تسلط داشت، گفت: مساله وحدت دغدغه فکری ایشان بود و در اوج بیماری نیز خستگی ناپذیر بود. او تجلی نیکوترین صفات از جمله شهامت، مروت، صداقت، اخلاص، تواضع و خستگی ناپذیری بود. 

پیام شرقی فرزند مرحومه  کرمانی نیز با بیان اینکه مهمترین بعد زندگی ایشان بعد معلمی بود گفت: معلمی بزرگترین افتخار ایشان بود و تا آخرین لحظه از عمر پربرکت خود از تعلیم و تعلم دست نکشید.

وی راز کار مرحومه کرمانی را محاط کردن شخصیت معلمی در شخصیت مادری بود چرا که بُعد مادری یک زن شیرازه و اساس یک خانواده است. ایشان تمام این شخصیت مادری را از تربیت صحیح والدین خود دریافت کرده بود و پرنمودترین ویژگی تربیت ایشان شکرگزاری او بود لذا کسی که متخلق به چنین اخلاقی باشد حق فرزندی را نیز به خوبی به جا می آورد.

وی افزود: تمام همکاران ایشان گواهند که آن مرحومه از بذل وجود خویش برای امام غایب و نایب حاضر ایشان دریغ نکرده و به معنای واقعی خود را مشمول «الذین بذلوا مُهَجَهم» کرده بود.