گردشگری و توریسم

اعتماد به مدیریت بانوان؛ دستاورد مهم دولت در آذربایجان‌غربی

به گزارش ایرنا،  دولت تدبیر و امید از همان ابتدای فعالیت، بهبود وضعیت اجتماعی و توجه به ظرفیت اقشار مختلف به ویژه جوانان و بانوان را در دستور کار قرار داد که این امر در سال های بعد، بارور شد.

این مسیر با نگاه متعالی به حضور زنان در مناصب مدیریتی آغاز شد و هنوز هم با شتاب بیشتری ادامه دارد؛ این نگرش تا حدی پیش رفت که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز از بین بانوان انتخاب شد.

دولت روحانی با توان بیشتری به برقراری عدالت بین زن و مرد پرداخت و شایسته سالاری را جایگزین توجه به جنسیت کرد و این نگاه اگرچه با برخی تنگ نظری ها مواجه بوده ولی همچنان در حال حرکت است.

ظهور بانوانی در قامت بخشدار، رییس سازمان، معاون و قرار گرفتن آنها در نهادهای مهمی چون استانداری، فرمانداری و شهرداری حیاتی تازه به جامعه زنان توانمند استان آذربایجان غربی بخشیده است.

ظهور زنان آذربایجان‌غربی درپست های مدیریتی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به الزام قانونی برای افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: برای نخستین بار سه بانو به عنوان بخشدار و ۲ بانو دیگر به عنوان معاون فرماندار در این استان منصوب شدند.

علی مصطفوی ادامه داد: در دولت یازدهم مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس،  مدیرکل دفتر مهاجران و اتباع خارجی آذربایجان غربی را بانوان تشکیل دادند و همچنین زنانی در قامت شهردار ظاهر شدند.

وی اضافه کرد: شهردار گلمان،  بخشدار مرکزی سلماس،  بخشدار بخش نازلوی ارومیه و رییس آموزش و پرورش عشایر استان را زنان تشکیل دادند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: همچنین ‌معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ارومیه، ‌ معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار میاندوآب،  معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ماکو، ‌رییس آموزشکده فنی و حرفه ای دختران ارومیه و رییس کتابخانه عمومی ارومیه را بانوان تشکیل می‌دهند و علاوه براین بانوان در مراکز بهداشتی ‌و درمانی دانشگاه علوم پزشکی  و دستگاه های اجرایی استان  و شهرستانها به عنوان رییس ایفای وظیفه می‌کنند.

مصطفوی اضافه کرد: در دولت قبلی از خانم ها نه بخشدار و نه معاون فرماندار داشتیم، در حالیکه هم اکنون سه معاون فرماندار و ۲ بخشدار زنان در استان فعالیت می کنند.

زنان شهروند درجه یک در دولت تدبیر و امید

استاد دانشگاه و فعال مدنی ارومیه ای نیز  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتصاب زنان توانمند آذربایجان غربی در پست های مدیریتی موجب شادمانی جامعه بانوان استان شده است، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید زن به عنوان شهروند درجه ۲ معرفی نشد و جنسیت وی مورد توجه قرار نگرفت بلکه توانمندی و شایستگی وی عنوان و به آن بها داده شده است.   

“منیژه محبی” ادامه داد: دور از انصاف خواهد بود اگر بگوییم در دولت تدبیر و امید نگاه جنسیتی به زنان وجود داشته بلکه در این دوره نگاه های جنسینی و تبعیض آمیز کنار گذاشته و راهی نو برای ترقی و اعتلای جایگاه زن گشوده شد.

این فعال مدنی افزود:  گواه روشن براین مدعا حضور زنان در رده های مدیریتی است؛ زنان این بار وارد مناصب دولتی شده و پا را فراتر از مسوولیت های رده پایین گذاشته و مدیریت پست های مهم را به عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: ظهور زنان در قامت بخشدار، معاون فرماندار، مشاور و دیگر مسوولیت ها، این حقیقت را بیان کرد که دولت یازدهم زنان را شهروند درجه یک شمرده و تمام تلاش خود را بکار گرفته تا وی را از حقوق واقعی خود بهره مند سازد.

وی بیان کرد: وقتی بیشترین جمعیت دانشگاه ها را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند و زنان در عرصه های علمی حضور یافته و اندوخته های خود را ارائه می دهند، چرا باید انگشت اتهام به سوی دولت تدبیر گرفته شده و تلاش های وی در حوزه زنان نادیده گرفته شود؟

 دولت یازدهم حب و بغض دولت های گذشته را به زنان بی‌رنگ کرد

مدیر مسوول پایگاه اطلاع رسانی نای قلم و فعال رسانه ای ارومیه ای هم اظهار داشت: در همان ابتدای تشکیل دولت نهم اکثر مدیران زن جای خود را به مدیران مرد دادند، مرکز امور مشارکت زنان و نهاد ریاست جمهوری به مرکز امور زنان و خانواده تغییر نام داد، سهمیه بندی جنسیتی در پذیرش داوطلبان کنکور اعمال شد و احزاب و تشکل های سیاسی در هشت سال کمتر نمود و بروز یافت و بالاخره زنان حق مشارکت سیاسی که طی سال ها به سختی به دست آورده بودند، را از دست دادند.

“لعیا نورانی زنوز” با بیان اینکه بهره گیری از توانمندی زنان و بکار گیری نخبگان جامعه زنان در مناصب دولتی از وعده های انتخاباتی دولت یازدهم بود، افزود: با آغاز به کار دولت روحانی جامعه زنان حیات تازه ای یافته و دولت تدبیر و امید گام های موثری برای احقاق حقوق زنان برداشته و راه رسیدن آنان به توسعه را هموار کرد.

وی ادامه داد: حب و بغض دولت های گذشته نسبت به زنان در دولت تدبیر رنگ باخت و با انتصاب های متعدد در استان و بکار گیری زنان فرهیخته در مناصب مختلف وعده های دولت یازدهم رنگ واقعیت به خود گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان  نیز از جمله وعده های انتخاباتی دولت یازدهم بود، افزود: با آغاز به کار دولت روحانی مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان آذربایجان‌غربی در انتخابات نمود بیشتری پیدا کرد و علاوه براین حضور آنها در شوراهای شهر و مراکز تصمیم گیری، فعالیت در مراکز علمی نیز قوت بیشتری گرفت.

برقراری عدالت جنسیتی گام بلند دولت یازدهم

محقق و پژوهشگر ارومیه ای در حوزه زنان نیز اظهار داشت: توجه به عدالت جنسیتی از گام های ارزنده دولت تدبیر و امید در راستای عمل به وعده انتخاباتی خود در خصوص زنان است.

“محدثه فتحی” ادامه داد: دولت روحانی با اولویت قرار دادن عدالت جنسیتی اجازه نداد توانمندی زنان فدای تفکر غلط گذشته شده و زنان نخبه قربانی تحجر شوند؛ بر همین اساس این اقدام دولت را در آذربایجان غربی به وضوح مشاهده کردیم وقتی توانمندی جای جنسیت را گرفت و بانویی در ردای بخشدار ظهور کرد.

وی افزود: راه اندازی “ستاد ملی زن و خانواده” هم از اقدامات موثر دیگر دولت تدبیر و امید بود که از پراکنده کاری در دستگاه‌های مختلف جلوگیری می‌کرد و رد پای فعالیت این ستاد را در استان آذربایجان غربی می‌توان مشاهده کرد.

قرار گرفتن زنان در پست های دولتی، راهیابی آنها به مناصب دولتی و برچیده شدن تبعیض و نابرابری از جامعه زنان و قرار گرفتن در رده های بالای مدیریتی از جمله وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید در انتخابات ۱۳۹۲ بود.

نیمی از رای دهندگان به دولت روحانی را زنان تشکیل دادند،  وعده انتخاباتی رییس جمهوری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت بانوان در رده های مدیریتی مطالبات بی شماری در بین جامعه زنان بوجود آورد و دولت نیز در جهت پاسخ به این مطالبات و عمل به وعده های انتخاباتی خود راه ورود زنان به مناصب دولتی را هموار کرده و گامی نو برداشت.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گزارشی در خصوص کارنامه انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در دولت یازدهم و دوازدهم ارائه داده که بر اساس این گزارش مدیران زن در همه سطوح از ۱۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۸.۶ درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و به طور کلی انتصابات مدیران زن طی ۲ سال اخیر رشد ۳۶ درصدی داشته است.

همچنین در این گزارش مقایسه میان مدیران عالی، میانی و پایه طی ۲ سال اخیر نشان می‌دهد که در بخش مدیران عالی از ۲.۵ به ۵.۵ درصد، در بخش مدیران میانی از ۶.۹ درصد به ۹.۳ درصد و در بخش مدیران پایه از ۱۶.۹ درصد به ۲۳ درصد رشد داشته است.