گردشگری و توریسم

مشکل دفن زباله‌ها در خلخال حل نشد

به گزارش ایرنا ، رضوان صادقی روز یکشنبه در جریان بازدید اعضای ستاد قرارگاه زیستی و بهداشت محیط خلخال از محل دفن زباله‌های این شهر افزود: با توجه به حاکمیت شرایط کرونایی در جامعه شهرداری خلخال از ۲ هفته پیش اقدامی برای دفن بهداشتی و پوشش مناسب با خاک صدها تن زباله حمل شده به این محل نکرده و بوی تعفن حاصل از انباشت زباله ها بصورت روباز در این محل تا شعاع زیادی کاملا مشهود است.

او اظهارداشت: با توجه به زمان‌بر بودن راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های شهر خلخال، ساماندهی محل فعلی ،پوشش خاک ،فنس‌کشی ،جلوگیری از تردد زباله جمع‌کن‌ها به این محل و جلوگیری از پراکندگی زباله‌ها در اطراف از سوی شهرداری ضروری است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خلخال نیز گفت: برغم اخطارهای متعدد به شهرداری خلخال برای راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های این شهر و ساماندهی محل فعلی دفن زباله‌ها، شهرداری همچنان به هشدارهای زیست‌محیطی بی‌توجه بوده و ادامه فعالیت این محل بشدت سلامتی شهروندان ، حیات وحش و محیط‌زیست پیرامون را تهدید می‌کند.

مهدی کسایی افزود: روزانه بیش از ۶۰ تن زباله شهر و ده‌ها تن زباله‌ روستایی در حالی به این محل حمل می‌شود که هزاران تن زباله جمع‌آوری شده فعلی فاقد پوشش مناسب خاک بوده و بوی تعفن تا چندین کیلومتر احساس می‌شود.

کسایی  بیان کرد: نگهداری این حجم از زباله در محلی مجاور مناطق مسکونی و بیمارستان خلخال و پراکندگی آن در مسیر وزش بادهای شمالی و جنوبی  منطقه‌ وسیعی را آلوده کرده و محیط رودخانه پایین دست این محل را نیز در معرض خطر آلودگی به شیرآبه زباله‌ها قرار داده است.

وی با تاکید بر تلاش شهرداری خلخال جهت تعیین تکلیف محل زباله‌های فعلی و اقدام عاجل برای پوشش زباله‌ها با استفاده از خاک و به هر وسیله ممکن افزود: در صورت بی‌توجهی شهرداری به مهلت تعیین شده مراتب از طریق محاکم قضایی شهرستان پیگیری خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه پسماند یک مقوله چندوجهی و چندبعدی است، اظهارداشت: برای دستیابی به اهداف مدیریت پسماند علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های دولت و بخش خصوصی نیازمند ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله در بین مردم و چگونگی تعامل با دست‌اندرکاران مدیریت پسماند شهرستان  هستیم.

او با اشاره به اینکه ۷۰ روستای خلخال در منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان قرار دارد، بر لزوم اجرای مدیریت صحیح پسماند در روستاهای واقع در این منطقه و همکاری بخشداران و دهیاران در این زمینه تاکید کرد.

علی ملکی ، مسوول واحد سلامت محیط کار دانشکده علوم پزشکی خلخال هم گفت: بحث راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های این شهر و توقف فعالیت محل فعلی چسبیده به مناطق مسکونی از سوی شهرداری خلخال از ۲۰ سال پیش در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان طرح شده ولی نتیجه همه پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده و فعالیت محل فعلی دفن زباله‌های شهر همچنان سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت ده‌ها نفر از ضایعات و زباله جمع‌کن‌ها در محل دفن زباله‌های شهر و تردد روزانه آنها به مناطق مختلف خلخال نیز به افزایش شیوع بیماری کرونا و سایر بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی دامن می‌زند، تشریح کرد: وظیفه شهرداری در پوشش مناسب زباله‌ها در شرایط کرونایی بیش از هر زمان دیگر بوده و رفع مشکل رهاسازی زباله‌ها بصورت روباز در این محل با توجه به حاکمیت گرما و وزش باد در محل توسط شهرداری ضرورت دارد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.