گردشگری و توریسم

عادی‌سازی با اسرائیل هدیه به ترامپ و نتانیاهو

روزنامه ایران یکشنبه ۲۳ شهریور، یادداشتی را به قلم عبدالله دقاق نماینده شیعیان بحرین در ایران منتشر کرده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: اقدامی که ملت بحرین آن را محکوم می‌کند و توافقنامه حاصل از آن را نمی پذیرد. شاید دولت آل خلیفه به این توافق رسیده باشد، اما  ملت بحرین هرگز عادی سازی با اسرائیل را نمی پذیرد و نخواهد پذیرفت.

نباید از یاد برد که پشت پرده این توافق و همچنین توافق امارات با اسرائیل، عربستان سعودی است که برخی کارها را نمی‌تواند به طور آشکار انجام دهد و بنابراین با پیش راندن کشورهای کوچک در صدد قبح‌زدایی از آن بر می‌آید تا بعد خود وارد عمل شود. یکی از این موارد ارتباط با اسرائیل است. از آنجا که تشکیل کشور فلسطین از آرمان‌های چند دهه ای اعراب است، عربستان که خود را کلید دار مکه و مدینه می‌داند و ادعای رهبری جهان اسلام را دارد و علاوه بر آن نگران واکنش وهابی‌های تندرو در داخل کشور خود است، نمی‌تواند به طور مستقیم وارد روابط با اسرائیل شود. بنابراین اول امارات و بحرین را وارد این بازی کرده است تا با قبح‌زدایی از عادی‌سازی روابط با اسرائیل بتواند خود وارد چنین روابطی با تل‌آویو شود.

عربستان با این اقدام قصد دارد، به دو نفر هدیه بدهد، اول ترامپ و بعد نتانیاهو. ترامپ در طول نزدیک به چهار سالی که در کاخ سفید بوده، هرگز هیچ سودی برای اعراب نداشته و اقدامی که در جهت منافع آنان باشد، انجام نداده است. اما در مقابل اعراب به یک استراتژی مشخص پایبند بوده‌اند. او در این استراتژی که می‌توان آن را استراتژی هراس افکنی نامید، به این دسته از حاکمان عرب القا کرده است که اگر شخص او نباشد و اگر دست از حمایت آنان بکشد، آنها خیلی سریع کرسی‌های خود در رأس حاکمیت کشورهایشان را از دست خواهند داد. بنابراین عربستان و متحدانش که نگران از موقعیت خود هستند، قصد دارند با چنین اقداماتی هم ترامپ را در جایگاه خود نگه دارند و هم رضایت او از خود را داشته باشند. بنابراین در شرایطی که ترامپ در آستانه انتخابات امریکا، گرفتار تبعات شیوع کرونا و اقتصاد ویران امریکا و موج بیکاری در این کشور است، عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل می‌تواند باعث جلب آرای لابی صهیونیستی برای ترامپ شود. نتانیاهو نیز در شرایط مشابهی است. او نیز در عرصه سیاست داخلی با موج نارضایتی‌ها بر سر پرونده‌های فساد خود رو به رو است و ایجاد روابط با اعراب می‌تواند باعث شود، بخشی از فشارهای داخلی علیه او کاهش یابد. ضمن اینکه جلب رضایت او معادل جلب رضایت جارد کوشنر و در پی آن دونالد ترامپ است. این دست از حاکمان عرب که خود را وامدار رئیس جمهوری امریکا می‌دانند و حیات خود را گره خورده به ریاست جمهوری او می‌دانند، برای ابقای خود، راهی جز حمایت از ترامپ و نتانیاهو ولو با پشت کردن به آرمان‌های اعراب و فلسطین نمی بینند.