گردشگری و توریسم

آزمایش بالینی واکسن کرونا آکسفورد از سر گرفته می شود

به گزارش پایگاه اینترنتی میرور، مرحله سوم آزمایش بزرگ واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد به دلیل واکنش‌های منفی مشکوک در یکی از داوطلبان در انگلستان، متوقف شده است. 

سخنگوی شرکت «آسترازنکا» (شرکت بریتانیایی –سوئدی و چند ملیتی داروسازی) که با دانشگاه آکسفورد برای تولید واکسن ویروس کرونا همکاری می کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ روند بررسی استاندارد این شرکت به منظور بازبینی در بررسی اطلاعات و داده‌های لازم مربوط به ایمنی باعث توقف در آزمایش‌های مربوط به تولید واکسن شده است. این شرکت تأیید کرده است که «برای اجازه بررسی اطلاعات ایمنی»مجبور به توقف در تولید واکسن شده است.

وب سایت وزارت بهداشت انگلیس که برای نخستین بار توقف آزمایش واکسن دانشگاه آکسفورد را گزارش داد، اعلام کرد که بیماری که نسبت به این واکسن واکنش نامطلوبی را تجربه کرد اوایل شب گذشته از بیمارستان مرخص شد.

با این حال «پاسکال سوریوت»، مدیر اجرایی شرکت آسترازنکا ، توقف آزمایش این واکسن را یک توقف موقت توصیف کرد. سخنگوی شرکت آسترازنکا نیز این توقف را یک «اقدام عادی» توصیف کرد که باید زمانیکه یک بیماری بالقوه غیر قابل توجیهی در یکی از آزمایش های آن رخ می دهد، انجام شود.

آنها  گفتند: «حفظ یکپارچگی آزمایش ها» در طول تحقیقات، بسیار مهم است و افزودند: این شرکت برای به حداقل رساندن هر گونه تاثیر بالقوه بر جدول زمانی این آزمایش، در تلاش است تا بررسی این رویداد منفرد را با شتاب هر چه تمام تر انجام دهد.

«مت هانکوک» وزیر بهداشت انگلیس نیز تصریح کرد: توقف آزمایش واکسن خود یک چالش است، اما تلاش برای تولید واکسن را عقب نمی اندازد.

وی در مورد توقف آزمایش این واکسن به خبرنگار  «اسکای نیوز» گفت: بدیهی است که این توقف برای آزمایش این واکسن خاص یک چالش به حساب می آید، اما این نخستین باری نیست که این اتفاق برای واکسن آکسفورد رخ می دهد. 

هانکوک در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا این توقف، رویه ساخت این واکسن را به عقب می اندازد، گفت: نه ؛ این موضوع به آنچه که محققان در هنگام بررسی پیدا می کنند، بستگی دارد.

اکنون ۹ نامزد واکسن در مرحله سوم آزمایش قرار دارند. آزمایش های مرحله سوم این شرکت بریتانیایی- سوئدی در اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) در آمریکا آغاز شد. ضمن آنکه مراحل پیشین در انگلیس، برزیل و آفریقای جنوبی آغاز شده بود. 

 «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا پیش از این از تولید واکسن کرونا توسط کشورش تا پیش از انتخابات سه نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) خبر داده بود.این سخنان نگرانی‌ها را در زمینه ترجیح منافع سیاسی در تولید واکسن ویروس کرونا افزایش داد. 

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۸۰ واکسن در سراسر جهان در حال بررسی است، اما تاکنون تحقیقات بالینی هیچ کدام از آنها کامل نشده است.