گردشگری و توریسم

مدیر لوبلاگ:واکنش آمریکا به واقعه ۱۱ سپتامبر خاورمیانه را بی‌ثبات کرد

جیم لوب روز جمعه در پاسخ به این سوال که با گذشت ۱۹ سال از واقعه ۱۱ سپتامبر که منجر به انفجار دو ساختمان تجارت جهانی و کشته شدن بیش از ۲ هزار نفر شد، چه تغییراتی به وجود آمده است، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: واکنش آمریکا به ویژه با حمله و اشغال عراق، منطقه را همچنان در بالاترین سطح ناپایداری قرار داده است. این بی‌ثباتی باعث سیل مهاجرت شد که سیاست‌های اروپایی را به راستگرایی سوق داده، ظهور یک راست افراطی را در بیشتر این قاره فراهم ساخته و نفوذ اروپا در امور جهانی را تضعیف کرده است.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: ناکامی بارز واشنگتن در ایجاد ثبات در افغانستان و عراق، برخلاف داشتن قدرتمندترین نیروی مسلح جهان، موجب تضعیف نفوذ آن در سراسر جهان و تحریک ملی‌گرایی و انزواطلبی در داخل کشور شده است.

لوب یادآور شد: در همین حال، سرگرم شدن آمریکا در خاورمیانه، آن را از دیگر موضوعات ضروری جهان همچون تغییرات آب‌وهوایی و بهداشت جهانی منحرف ساخته است. اینها کمی از تغییراتی است که پس از ۱۹ سال، روی داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توانسته است به اهداف مورد نظر خود به ویژه در مبارزه با تروریسم دست یابد، گفت: نه، آمریکا قادر نبوده است به هیچ یک از اهداف خود به ویژه با پاسخ به «جنگ جهانی علیه تروریسم» دست یابد.

مدیر هیات تحریریه تارنمای ریسپانسیبل استیتکرفت وابسته به اندیشکده کوئینسی، تاکید کرد: برای اینکه به طور جدی به علل ریشه‌ای افراط‌گرایی همچون فساد، اقتدارگرایی، فقدان پیشرفت در تلاش‌ برای آموزش جوانان نپرداخته است.

لوب خاطرنشان کرد:  این امر به خاطر اتکای بیش از حد به نیروی نظامی آمریکا، شکست در درک پویایی اجتماعی و سیاسی محلی و فقدان منابع سرمایه‌گذاری برای توسعه طولانی مدت در کشورهایی است که به آن نیاز دارند.

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مصادف با ۲۰ شهریور۱۳۸۰ ، ۹ عضو گروه تروریستی القاعده که اتباع سعودی بودند و از پشتیبانی مالی و فکری این رژیم هم برخوردار بودند، با ربایش ۲ فروند هواپیمای مسافربری، به ساختمان‌های بلند و ۲ قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند که در اثر آن این ۲ ساختمان به طور کامل تخریب و گفته می‌شود هزاران نفر جان باختند.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع درارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد.

واکنش ایالات متحده به این حملات، شروع جنگ با تروریسم با حمله به افغانستان و برکنار کردن طالبان از قدرت بود. هرچند که پس از حدود ۲۰ سال بار دیگر مذاکره با این گروه را آغاز کرده است. این کشور همچنین عراق را مقصد بعدی حملات خود انتخاب کرد که با گذشت نزدیک به ۱۷ سال، نه تنها ثبات لازم در این کشور برقرار نشده است بلکه شاهد شکل‌گیری پدیده تروریستی دیگری همچون داعش بوده‌ایم.