گردشگری و توریسم

توجه به زیرساخت‌های خدماتی همزمان با ساخت آزادراه شیراز – اصفهان

محمود رضایی کوچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات ساخت این پروژه که هم‌اینک حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اخیرا با توجه به تخصیص منابع مالی و افزایش ماشین آلات و نیروی انسانی و همچنین پیش‌بینی کارخانه‌های سنگ‌شکن و آسفالت در پروژه شتاب گرفته است.
وی ادامه داد: گیت‌های عوارضی آزادراه نیز به شکل الکترونیک عمل خواهند کرد و عوارض عبور از آزادراه بدون توقف خودرو و به شکل الکترونیکی محاسبه و دریافت خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندای فارس تصریح کرد: پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان جزو پروژه‌های اساسی و مهم کشور است و مورد تاکید رییس جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ارشد استان قرار دارد و با توجه به اهمیت پروژه و منابع مالی تزریق شده به آن، عزم دولت و مسئولان استان بر اتمام پروژه تا پایان فعالیت دولت در سال ۱۴۰۰ است.
رضایی اظهار داشت: استان فارس هم به لحاظ طول راه‌های کشور با مجموع ۲۰ هزار کیلومتر  و هم به لحاط پروژه‌های در دست اجرا در این زمینه در کشور اول است اما شتاب و سرعت اجرای پروژه‌ها تابع نحوه تامین منابع مالی است که در قالب بودجه سالیانه به پروژه‌ها تزریق می‌شود.
وی تصریح کرد: در مجموع پروژهای عمرانی استان در حوزه راه و حمل و نقل فعال هستند اما پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در اولویت بهره‌برداری قرار دارند.

صدور مجوز احداث ۱۱ مجتمع خدماتی رفاهی در آزاد راه شیراز – اصفهان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم گفت: تاکنون مجوز احداث ۱۱ مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی برای احداث در آزاد راه شیراز – اصفهان صادر شده است.
علیرضا سیاهپور افزود: کار جانمایی و صدور مجوز و همچنین مشخص کردن مسیرهای ورود و خروج این مجتمع‌ها توسط این اداره کل انجام شده اما عملیات ساخت یا توسط مجری طرح انجام می‌شود و یا توسط مجری به سرمایه‌گذار دیگری واگذار می‌شود.
وی افزود: با توجه به طول مسیر آزادراه باید تعداد بیشتری مجتمع احداث شود (هر ۲۰ کیلومتر یک مجتمع) اما در مقطع کنونی، امکان بهره‌برداری از حدود چهار مجتمع تا زمان افتتاح پروژه وجود دارد.
او افزود: با توجه به توافق‌های کلی انجام شده، پیش‌بینی احداث ایستگاه اورژانس، پلیس و هلال احمر نیز در مجتمع‌های اصلی شده است.

احداث آزاد راه شیراز – اصفهان  در مسیری به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر  اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و اکنون در حال ساخت است.

تیرماه امسال، محمدباقر نوبخت معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چهارشنبه از آزادراه شیراز – اصفهان بازدید کردند.

در این سفر و نیز سفر دو روزه مردادماه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، تصمیم‌های اثربخشی برای شتاب‌بخشی به احداث این آزادراه گرفته شد.

از جمله مزایای طرح آزاد راه شیراز – اصفهان  می‌توان به کاهش حدود ۱۳۵ کیلومتری این مسیر ، کاهش ۲ ساعته زمان سفر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش سالانه ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه تصادفات جاده‌ای و کاهش استهلاک خودروهای عبوری اشاره کرد.

برای اجرای این پروژه تاکنون افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است که ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت تخصیص داده شده است. 

نوبخت معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه تیرماه گذشته در جریان بازدید از پروژه آزادراه شیراز – اصفهان گفت: با توجه به مهیا بودن منابع مالی و اراده‌ای که در ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اتمام پروژه آزادراه شیراز – اصفهان وجود دارد، هیچ عذر و بهانه‌ای برای تاخیر در اتمام این طرح پذیرفتنی نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: ۵۰ درصد سهم دولت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر خود تعهد کردند ۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال جاری تامین کنند و در حال حاضر این تعهد تامین و تخصیص داده شده است.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  هم در بازدید تیرماه گذشته خود از روند اجرای این آزادراه گفت: این وزارتخانه به عنوان شریک سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه آزادراه شیراز- اصفهان تا پایان شهریورماه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌دهد. 

رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس پیش از این گفته بود: زیر بار رفتن آزاد راه شیراز اصفهان منوط به ایجاد بسترهای ایمنی و نظارتی راهور است که اگر این زیر ساخت‌ها اجرا نشود این آزاد راه نمی‌تواند زیر بار ترافیک برود. 

سرهنگ علی اصغر همایون پور افزود: دو پاسگاه پلیس در آزادراه شیراز – اصفهان جانمایی و حتی طرح آن نیز ارایه شده و همچنین ۴٠محل برای دوربین کنترل سرعت جانمایی کردیم اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام ن شده است.