گردشگری و توریسم

ایجاد پایانه تخصصی برای توسعه صادرات فرش دستباف

«فرح‌ناز رافع» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ایجاد پایانه‌های صادراتی تخصصی در کشور را می‌توان گامی مثبت در تسهیل صادرات غیرنفتی برشمرد.

به گفته این مقام مسوول، مرکز ملی فرش ایران به عنوان تنها متولی فرش دستباف ایران، بنا بر وظیفه سازمانی خود به منظور حفظ جایگاه و توسعه صادرات فرش دستباف در نظر دارد با هدف هم‌افزایی، توانمندسازی و همکاری بخش خصوصی و ذی‌نفعان برای تسهیل و کاهش هزینه‌های پنهان فرایند صادرات، از ایجاد پایانه تخصصی صادراتی فرش دستباف به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه صادرات حمایت کند.

وی بیان‌داشت: این مهم با هدف تمرکز خدمات و امکانات برای صادرکنندگان در مناطق مختلف و سهولت دسترسی به این خدمات در نقاط مختلف کشور در منطقه آزاد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، استان زنجان، قزوین، لرستان و فارس اجرایی می‌شود.

رافع خاطرنشان‌کرد: در راستای اجرای بند (د) ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مرکز ملی فرش با هدف دستیابی به جایگاه واقعی فرش دستباف ایران در سطح جهانی و توسعه صادرات آن، از ایجاد یک مرکز تجاری با عنوان خانه فرش در کشورهای هدف حمایت می‌کند.

وی ادامه‌داد: ایجاد و راه‌اندازی خانه های فرش دستباف در روسیه، چین، امارات متحده عربی، قطر و چند کشور اروپایی در دستور کار است که فعالیت‌های حراج، برگزاری شو روم، سفارش‌گیری، فروش برای صادرات، سلیقه‌یابی، سلیقه‌سازی و خلق ارزش را انجام خواهند داد که از سوی بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآورشد: خانه فرش به تشکلی مردم نهاد گفته می‌شود که با هدف توسعه صادرات فرش دستباف با عضویت افراد حقیقی و حقوقی فعال در تجارت فرش دستباف ایران در یک بازار هدف ایجاد شده و دارای فضــا و امکانات اداری، تجاری و نمایشگاهی برای بازاریابی و بازارسازی فرش دستباف  باشد.

وی، با اشاره به نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی که از ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در شهر دبی کشور امارات متحده عربی برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود، گفت: برای حضور در این نمایشگاه و شناساندن هنر- صنعت فرش ایرانی در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رافع بیان‌داشت: این نمایشگاه بی‌نظیر با هدف معرفی فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مشارکت‌کننده به همراه معرفی کالاها و خدماتشان به مدت ۶ ماه برگزار خواهد شد و نزدیک به ٢٥ میلیون نفر از آن دیدن خواهند کرد.

وی افزود: این نمایشگاه هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و برای همه فناوری‌های جهانی غرفه وجود دارد. در اهمیت این نمایشگاه باید گفت که پس از جام جهانی و المپیک سومین رویداد مهم جهانی است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه‌داد: در گذشته علاوه بر صدور گواهی مبدا، گواهی صدورکالاهای صنایع دستی نیز توسط اتاق بازرگانی ایران تهیه و مهر می‌شد. اکنون چند سالی است که اداره گمرکات اروپا اعلام کرده که مهر اتاق بازرگانی ایران ثبت نشده یا تاریخ آن منقضی شده است.

وی اضافه‌کرد: بنابراین صادرکنندگان فرش‌های تمام ابریشم برای استفاده از قانون معافیت پرداخت حقوق گمرکی به میزان هشت درصد ارزش کالا، ملزم به مراجعه به سازمان صنایع دستی و ممهور کردن اوراق صادراتی به مهر معرفی شده سازمان و ارائه به گمرکات اروپا هستند. از این رو برای کاهش بوروکراسی اداری ضروری است تا مهر مرکز ملی فرش ایران در گمرکات بروکسل به ثبت برسد.

وی، تهیه سند تشکیل کنسرسیوم صادراتی و مکاتبه با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای اطلاع‌رسانی به فعالان و ذی‌نفعان و پیشنهاد اصلاح ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امورگمرک مبنی بر «اعاده فرش‌های دستباف ایرانی فروش نرفته به داخل کشور و ورود موقت فرش دستباف به منظور مرمت» را از دیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از صادرات این محصول برشمرد.

به گزارش ایرنا، مجموع جهانی صادرات فرش دستباف در سال ۲۰۱۹ افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار  بوده که سهم ایران ۷۳ میلیون دلار از این رقم بوده است.

مطابق آمارها تا پایان خرداد ماه امسال یک میلیون و  ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ نفر قالیباف در کشور فعالیت داشتند و تعداد شاغلان حرفه‌های وابسته به آن ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر است.

اکنون ۱۰۳ مجتمع قالی‌بافی، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز، ۱۳۶ تعاونی روستایی، یک‌هزار و ۹۲۳ تعاونی ثبت شده شهری و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.