گردشگری و توریسم

نماینده بوکان: شروع به کار مجدد احداث سد سیمینه در اولویت‌ قرار دارد

انور حبیب‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه شروع به کار سد سیمینه از خواسته‌های مردم حوزه انتخابیه است، اظهار داشت: شروع به کار دوباره سد از کارهای اساسی این شهرستان به شمار می‌رود که در این خصوص و برای فعالیت مجدد آن با معاون اول رییس جمهور صحبت‌ها ومذاکراتی انجام شده است.

وی افزود: در دیدار با معاون اول رییس جمهوری مقرر شد که این مساله در کارگروه احیایی دریاچه ارومیه مطرح و در این خصوص مذاکره انجام شود تا بتوان احداث سد سیمینه‌ دوباره از سر رفته شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از خشک شدن دریاچه ارومیه، کل پروژه‌های سدسازی در استان بحال خود رها شدند، زیرا ستاد احیا دریاچه ارومیه اعتقاد داشت سدها سبب می‌شوند که حقابه دریاچه ارومیه تامین نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتمام طرح سد سیمینه‌رود بوکان دارای برکاتی همچون تداوم بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی به میزان ۳۲ میلیون مترمکعب، تأمین آب آشامیدنی در دراز مدت برای شهر بوکان به میزان ۳۷ میلیون مترمکعب و در عین حال تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی رودخانه سیمینه‌ و کنترل سیلاب‌ها است.

“حبیب‌زاده ” ادامه داد: در سال ١٣٨٤ و در مجلس هفتم مراحل اجرایی سد آغاز شد و در همان سال ردیف اعتباری آن در بودجه کشور برای آن تعریف شد، اما ساخت آن در سال ١٣٩٤ با مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شد در حالی که  بعد از صرف میلیاردها تومان هزینه، مسیر انحرافی آن حتی آماده افتتاح شده بود.

سد مخزنی سیمینه بوکان، از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن هزار و ۳۴۰ متر و عرض آن ۱۰ متر خواهد بود، سرریز این سد، از نوع آزاد با آستانه طول ۶۰ متر است.

این سد در ۲۱ کیلومتری جنوب غرب شهرستان بوکان و در بالا دست روستای”شهریکند” از توابع بخش مرکزی بوکان در دست احداث است.