گردشگری و توریسم

تعاونی‌های سمنان ۴۷۳۹ فرصت شغلی در هفت سال ایجاد کردند

اسماعیل غنیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۴۱۴ تعاونی در دولت تدبیر و امید در استان سمنان تشکیل شد که زمینه اشتغال چهار هزار و ۷۳۹ نفر فراهم کرد.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۵۲۷ واحد مسکونی در استان سمنان به وسیله تعاونی‌های استان در دولت تدبیر و امید تحویل متقاضیان شد.

وی بیان کرد:  ۹ دهم درصد از جمعیت کشور در استان سمنان زندگی می کنند، این در حالی است که ۱.۱ درصد سهم تعاونی‌های فعال کشور مربوط به استان است.

وی اظهارداشت : اولین تعاونی کشور  سال ۱۳۱۴ در داورآباد گرمسار تشکیل شد و دومین تعاونی ۲۰ سال بعد در کشور تشکیل شد

غنیان اضافه کرد: سمنان هفتمین استان پهناور کشور و جزو استان‌های کم‌جمعیت است و پراکندگی جمعیت از عوامل مانع در توسعه تعاونی ها است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با اشاره به اینکه پنج ماه نخست امسال ۱۱ تعاونی با اشتغال ۱۷۳ نفر و ۱۶۷ نفر عضو در این استان تشکیل شد، بیان کرد: ۱۰ سال اخیر  سمنان جزو سه استانی است که پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارد.

وی تصریح کرد: یکهزار و ۱۰۰ تعاونی فعال در استان سمنان وجود دارد و  ۱۱.۵ درصد اشتغال استان در بخش تعاون ایجاد شد.

غنیان خاطرنشان کرد: تعاونی‌های استان سمنان در ۱۴ گرایش مانند تعاونی‌های صنعت، کشاورزی، مسکن، مصرف، خدمات، تامین نیاز مصرف کنندگان، حمل و نقل، فرش دستبافت و شرکت های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: تعداد زیادی از تعاونی‌های استان در بخش خدمات، کشاورزی و صنعت تشکیل شده است.

با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم ۲۵ درصد برای تعاونی‌ها در اقتصاد ایران پیش بینی شده است. مطابق قانون اساسی فعالیت اقتصادی ایران متشکل از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است که در حال حاضر بیشترین فعالیت(حدود ۷۵ درصد) در اختیار بخش دولتی است و سهم بخش تعاون در برنامه توسعه ششم باید به ۲۵ درصد برسد که سهم کنونی با این عدد فاصله زیادی دارد.

برقراری عدالت اجتماعی، فقرزدایی ، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اشتغالزایی از جمله مزایای فعالیت اقتصادی در قالب  تعاون است.

سیزدهم شهریور در ایران روز تعاون نامگذاری شده و ۱۱ تا ۱۷ شهریور هفته تعاون است.