گردشگری و توریسم

طرح تولید گلیم در صمصامی کوهرنگ با موفقیت اجرا شد

مهرداد رئیسی روز یکشنبه در خصوص کارگاه‌های انفرادی خانگی تولید گلیم در شهر صمصامی تاکید کرد: در این طرح ۳۵ نفر از بانوان شهر صمصامی شهرستان کوهرنگ آموزش گلیم‌بافی را به ‌صورت رایگان فرا گرفتند.

وی افزود: هر کدام از افراد آموزش دیده می‌توانند سالانه حداقل ۱۰ متر مربع گلیم تولید و در بازارها داخلی و خارجی عرضه کنند.

رئیسی تصریح کرد: تمامی تولیدات گلیم این افراد به‌صورت تضمینی از سوی اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان خریداری می‌شود.

وی یادآور شد: آموزش رایگان رشته‌های صنایع‌دستی و خرید تضمینی تولیدات آن در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری با جدیت دنبال و اجرا می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این طرح با هدف رونق صنایع‌دستی، افزایش اشتغال خانگی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوارها اجرایی شد.

وی گفت: ایرادها و نقص‌های موجود در تولید این هنرصنعت با هدف ارتقای کیفی محصولات به هنرمندان و تولیدکنندگان، ارائه و برای رفع آن گام‌های اساسی برداشته شده است.

رئیسی تاکید کرد: “گلیم” چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی پرطرف‌دار این استان از ظرفیت بالایی برای ورود به بازارهای جهانی برخوردار بود، که البته هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

وی افزود: “گلیم‌بافی” چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هنر صنعت‌ها در رسته بافته‌های داری توانسته “نشان کیفیت” را از سازمان یونسکو دریافت کند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مهارت‌بافندگان در خلق این هنر صنعت باعث شده تا “گلیم” استان با تکنیک‌های خاص و طرح‌های ذهنی تولید و با شهرتی جهانی روانه بازارهای خارجی و داخلی شود.

وی یادآور شد: “گلیم‌بافی” دومین صنعت‌دستی چهارمحال و بختیاری پس از فرش به‌شمار می‌رود.

رئیسی اظهار داشت: گلیم‌های دورو، سوف، رندی، گلیم‌گبه، گلیم‌فرش و گلیم‌لری از انواع گلیم‌های تولیدی مرسوم در چهارمحال و بختیاری بوده و از رنگرزی سنتی و گیاهی منحصربه‌فرد برخوردار است.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

صمصامی شهرستان کوهرنگ در ۱۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.