گردشگری و توریسم

حکیم: حل اختلافات بغداد و اربیل نیازمند اراده سیاسی است

به گزارش ایرنا از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق، حکیم در این دیدار با برشمردن چالش‌های فرا روی عراق در آینده و متغیرهای پیش آمده و حضور چشمگیر جوانان در همه عرصه‌ها به  مقابله با نظام دیکتاتوری و ایجاد عراق نوین اشاره کرد.

رهبر اتئلاف عراقیون خواستار تعیین‌تکلیف قوانین مرتبط با انتخابات از جمله حوزه‌های انتخاباتی و رای‌گیری درباره قانون دادگاه فدرال شد و بر لزوم بازیابی اقتدار و ابهت دولت به عنوان تنها ضامن برگزاری انتخابات عادلانه بر اساس رقابتی سالم نامزدها تاکید کرد.

حکیم در پایان با اشاره به اینکه روابط بغداد و اربیل شاهد تحول در حل پرونده‌های مورد اختلاف است، اظهار کرد: راهکار ریشه‌ای این پرونده‌ها نیازمند وجود دو عامل اساسی است؛ نخست اراده‌ای سیاسی برای حل آن و دوم وجود فرهنگ کوتاه آمدن‌های متقابل برای تحقق منافع همگان در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین نافذ عراق است.

«نچیروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق نیز روز چهارشنبه در بغداد با «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان این کشور درباره مسائل میان بغداد و اربیل گفت‌وگو کردند.

بارزانی و الحلبوسی نیز در این نشست درباره دستور کار پارلمان، در مرحله پیش‌رو و دوره بعد از آغاز فعالیت پارلمان پس از بحران شیوع «ویروس کرونا» در عراق از جمله قانون انتخابات، تعیین‌ تکلیف حوزه‌های انتخابیه و اصلاح قانون دادگاه عالی فدرال به رایزنی پرداختند.
دو طرف بر اهمیت تداوم گفت‌وگوها و حل و فصل مسائل مورد اختلاف بغداد و اربیل مطابق اصول قانون اساسی عراق، ترجیح منافع ملی و هماهنگی برای گذر از بحران‌های کشور تاکید کردند.

بغداد و اربیل بر سر موضوع‌های فروش نفت، حقوق کارکنان و بودجه اقلیم کردستان عراق با یکدیگر اختلاف دارند.