گردشگری و توریسم

چین: حمایت از برجام و حفظ اقتدار شورای امنیت دو پیام مهم نشست وین بود

به گزارش ایرنا، خانم «هوا چون اینگ» روز چهارشنبه در پکن در جمع خبرنگاران افزود: در نشست وین همه طرف ها تاکید کردند که ایالات متحده مدت ها است به طور یک جانبه از برجام خارج شده و دیگر در این توافق نامه مشارکت ندارد و حق ندارد ساز و کار مکانیسم ماشه را در شورای امنیت فعال کند.

او با یاداوری حضور هیات چینی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به سرپرستی مدیرکل تسلیحات وزارت خارجه چین افزود: در این نشست چین،  روسیه، ایران، فرانسه، آلمان، انگلستان و اتحادیه اروپا بار دیگر از توافق هسته ای ایران حمایت کردند در حالی که ایالات متحده تلاش کرده بود به صورت یک جانبه شورای امنیت سازمان ملل را وادار کند تا اقدامات غیرقانونی علیه ایران انجام دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ادامه داد: در نشست وین کشورهای باقی مانده در برجام بار دیگر تاکید کردند که آنها به بحث و تبادل نظر در مورد اجرای توافق جامع هسته ای ایران تحت چارچوب کمیسیون مشترک ادامه خواهند داد و از توافق حاصل شده بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درباره بازرسی از دو سایت ایران استقبال می کنند.

خانم هوا افزود: نماینده چین در این نشست اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا از تعهدات قانونی بین المللی خود چشم پوشی کرده، یک جانبه از توافق نامه جامع هسته ای ایران خارج شده، تحریم های یک جانبه و غیرقانونی علیه ایران را از سر گرفته و در عین حال تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای همکاری سایر طرف ها با ایران بکار گرفته است همین مساله باعث افزایش تنش در مساله هسته ای ایران است.

وی افزود: در نشست کمیسیون مشترک برجام، تلاش غیرقانونی ایالات متحده در شورای امنیت با مخالفت گسترده روبرو شده و بعید به نظر می رسد که این کشور موفق شود تحریم های ایران را از سر بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با بیان اینکه همه طرفها باید به حل اختلافات از طریق گفت و گو و مشورت در چارچوب کمیسیون مشترک پایبند باشند از همه طرف ها خواست تا به طور فعال از آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران برای اجرایی شدن توافق دوجانبه تهران حمایت کنند.

وی از همه طرف های باقیمانده در برجام خواست تا در سمت راست تاریخ بایستند، چند جانبه گرایی را حفظ کنند و به تلاش های بی وقفه برای ارتقا حل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته ای ایران ادامه دهند.

خانم هوا با اشاره به رایزنی «وانگ یی» وزیر خارجه چین در سفر به اروپا در مورد مساله هسته ای ایران، گفت: چین و اتحادیه اروپا همیشه ارتباطات نزدیکی در مورد حمایت از توافق  هسته ای ایران برقرار کرده اند و در سفر وانگ یی به اروپا نیز در این مورد با طرف های اروپایی رایزنی شده است.