گردشگری و توریسم

سوگواره یازدهم محرم در دامغان برگزار نمی‌شود

رییس اداره تبلیغات اسلامی دامغان روز شنبه در خصوص این آیین مذهبی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: آیین سوگواری یازدهم محرم در دامغان ریشه ای بیش از ۱۰۰ ساله دارد که مورد توجه مردم شهر و روستاهای این شهرستان قرار دارد. 

حجت الاسلام حسین صبوری ادامه داد: در راستای عزاداری ۱۱ محرم الحرام در سال‌های گذشته، حرکت هیات های عزاداری از ۲ مکان امامزاده علی و ولی (ع) و حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) آغاز و در محل زیارتگاه بکیربن اعین با اجتماع و اقامه نماز جماعت به پایان می‌رسید. 

وی اضافه کرد: امسال به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت و جلوگیری از شیوع کرونا، آیین یازدهم محرم برگزار نمی‌شود. 

صبوری تصریح کرد: در سال‌های گذشته، ۸۰ هیات عزاداری روستاهای دامغان با حضور خود در این عزاداری در عزای شهیدان دشت کربلا نخل گردانی، سینه زنی، زنجیرزنی و سنج زنی می‌کردند که اجرای نمادین حرکت کاروان اسرا و تعزیه خوانی نیز از دیگر برنامه‌های این روز بود. 

صبوری افزود: این آیین سنتی با سابقه تاریخی، علاوه بر شهرستان دامغان در کشور تنها در شهر یزد همه ساله اجرا می شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: تمامی هیات‌های مذهبی شهرستان نیز در دهه اول ماه محرم امسال با پیروی از توصیه‌های پزشکان، مراسم های عزاداری را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار و به یاد مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و ۷۲شهید کربلا عزاداری کردند. 

آیین کهن عزاداری ۱۱ محرم دامغان، در سال ۱۳۹۱ به شماره ۶۵۳ در فهرست میراث معنوی و ناملموس ملی کشور ثبت شده است. 

شهرستان دامغان در بخش مرکزی دارای ۶۰ روستا و در بخش امیرآباد دارای ۳۷ روستا است. بیش از ۳۰۰ هیات عزاداری در شهرستان دامغان فعالیت دارند.

آیین طوق جامه کردن، علم بندان، سوگواره ۱۱ محرم، شاطری و شام غریبان از جمله برنامه های ویژه عزاداری در ماه محرم شهرستان دامغان است.