گردشگری و توریسم

حزب‌الله عراق سفر وزیر خارجه عربستان به بغداد را محکوم کرد

به گزارش ایرنا از شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است: ایجاد روابط طبیعی با پادشاهی عربستان و استقبال از مقامات این کشور بدون اینکه آنها پاسخگوی جنایات‌شان [در عراق] باشند، منطقی نیست.

گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد: دولت در روابط خود با قدرت‌های خارجی سیاست‌های روشنی ندارد و این امر سؤالات مهمی را بوجود  می‌آورد.

در این بیانیه تأکید شده است: ما صراحتا مخالف هرگونه رابطه با عربستان سعودی هستیم که از عراقی‌ها به خاطر جنایاتش عذرخواهی نکرده است.

گردان‌های حزب‌الله عراق در پایان خواستار مجازات تمام کسانی شدند که با اشغالگران و توطئه‌گران و علیه شهروندان عراقی همکاری می‌کنند.

وزیر امورخارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه در راس هیاتی وارد بغداد شد و با فواد حسین همتای عراقی خود و “مصطفی الکاظمی” نخست وزیر عراق گفت‌وگو کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود، ۳۰ تیر ماه گذشته، الکاظمی در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عراقی به عربستان سفر کند.

در حالی که نخست‌وزیر عراق آماده انجام این سفر بود، مقام‌های سعودی اعلام کردند که به علت بیماری سلمان بن عبدالعزیز، دیدار برنامه‌ریزی شده الکاظمی از ریاض تا زمان ترخیص پادشاه سعودی از بیمارستان به تعویق افتاده است.

عربستان سعودی که در سال ۱۹۹۰ و با حمله صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق به کویت روابط خود با بغداد را قطع کرده بود، پس از یک ربع قرن قطع روابط با عراق در ۲۰۱۵ با معرفی سفیر و بازگشایی سفارتش در بغداد، این مناسبات را از سرگرفت.

ریاض همچنین اوایل ۲۰۱۷ “عادل الجبیر” وزیر امور خارجه وقت خود را به عراق فرستاد اما با وجود از سرگیری این روابط، مناسبات از آن تاریخ تا امروز همواره با فراز و نشیب و بعضا تیرگی و سردی رو به رو بوده است، چرا که عربستان متهم به حمایت از تروریسم در عراق و ایجاد ناآرامی و تحریک احساسات فرقه‌ای در این کشور است.