گردشگری و توریسم

تماس تلفنی ترامپ با نخست‌وزیر یونان درباره تنش آتن و آنکارا در مدیترانه

به گزارش خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان درباره تنش میان آنکارا و آتن در شرق مدیترانه ابراز نگرانی کرده و خواستار گفت‌وگوی دو طرف شد.

ترامپ پیش از این نیز با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه تماس تلفنی داشت و با او درباره مسایل دو جانبه و منطقه‌ای و تنش در مدیترانه تبادل نظر کرد.

این گفت‌وگوها در حالی انجام می‌شود که اختلافات بین یونان و ترکیه بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه شدت گرفته است. ورود فرانسه به این معرکه و پس آن هم اعزام یک ناو آمریکایی به آبهای مدیترانه باعث شده اوضاع جاری در این منطقه پیچیده‌تر شود.

وزیر امور خارجه آلمان هم که کشورش نسبت به فرانسه و برخی دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا از روابط نسبتا بهتری با آنکارا برخوردار است، در میانه تلاش‌ها برای میانجیگری بین ترکیه و یونان به این دو کشور سفر کرده تا از شدت اختلافات بکاهد.

این اختلاف با آغاز اکتشافات گاز ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شدت گرفته است. در این ماموریت کشتی تحقیقاتی «عروج رییس» (Oruc Reis) ترکیه در حال جستجو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه، همراه با کشتی‌های جنگی است.

تنش‌های میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه که بویژه در هفته‌های اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته، باعث شد که پس از تقویت حضور نظامی فرانسه در این منطقه، آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آبهای نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر کند.

 سخنگوی ناوگان ششم دریایی آمریکا یکشنبه هفته جاری گفته بود هدف ما از استقرار این کشتی جنگی بهبود امنیت دریایی است که فرصت‌ها و رفاه همه کشورها را فراهم می‌کند.