گردشگری و توریسم

رشد ۲۶۱ درصدی تولید فرش دستباف در چهار ماهه امسال

«فرح‌ناز رافع» امروز (سه‌شنبه)‌ در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: میزان تولید فرش دستباف در سال ۹۶ بیش از ۲.۸ میلیون مترمربع بود، در سال ۹۷ به بیش از سه میلیون مترمربع رسید، اما با افتی محسوس در سال گذشته به یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۹۲۰ متر مربع کاهش یافت.

این مقام مسوول، درخصوص صادرات این محصول که در حقیقت هویت، برند، تاریخ و میراث کهن ایران است، گفت: ۱۲۰ کشور جهان تولیدکننده فرش دستباف هستند که در سال ۲۰۱۹ مجموع صادرات‌شان افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار  بوده و سهم ایران ۷۳ میلیون دلار از این رقم بوده است.

وی بیان‌داشت: ‌آمارها حاکی از کاهش عرضه و تقاضای فرش دستباف در سطح جهان است و تحریم‌ها، همچنین شیوع ویروس کرونا دلایل اصلی کاهش صادرات کشورمان بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان‌کرد: ‌با این وجود فرش دستباف ایرانی از نظر کیفیت، طرح و نقشه، همچنان در جهان یکه‌تاز و بلامنازع بوده است.

رافع ادامه‌داد: در حوزه صادرات، ایجاد و راه اندازی خانه های فرش دستباف در روسیه، چین، امارات متحده عربی، قطر و چند کشور اروپایی در دستور کار است که فعالیت‌های حراج، برگزاری شو روم، سفارش‌گیری، فروش برای صادرات، سلیقه‌یابی، سلیقه‌سازی و خلق ارزش را انجام خواهند داد که از سوی بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص دو میلیارد تومان از سوی رهبر معظم انقلاب برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش دستباف در قم در حدود ۱۰ سال پیش، تاکیدکرد: معظم له آن زمان اهمیت این مساله را تشخیص دادند که باید نظیر چنین اقداماتی با قوت پیگیری شود.

افتتاح نخستین پایانه صادراتی در زنجان

این مقام مسوول بیان‌داشت:‌ در هفته دفاع مقدس امسال برای نخستین بار از پایانه صادراتی فرش دستباف در زنجان رونمایی می‌شود و به دنبال آن، پایانه‌های صادراتی مشابهی در تهران و قزوین کلنگ‌زنی خواهد شد، همچنین نمایشگاه دائمی فرش دستباف در استان‌های لرستان و فارس راه‌اندازی می‌شود.

وی، از تدوین ۱۲ برنامه و ۴۲ پروژه برای ارتقاء و بهبود کمّی و کیفی فرش دستباف ایرانی، همچنین افزایش بهره‌وری تولید این محصول و افزایش سهم بازاریابی آن در داخل و خارج کشور برابر ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه خبر داد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، آمار قالی‌بافان را تا پایان خرداد ماه امسال یک میلیون و  ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ نفر و تعداد شاغلان حرفه‌های وابسته به آن را ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر ذکر کرد.

رافع خاطرنشان‌کرد: اکنون ۱۰۳ مجتمع قالی‌بافی، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز، ۱۳۶ تعاونی روستایی، یک‌هزار و ۹۲۳ تعاونی ثبت شده شهری و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.