گردشگری و توریسم

۸۹ کدرشته جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان ارایه شد

محمد تقی قربانیان روز سه‌شنبه در نشست‌ با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی ابراز داشت: ظرفیت پذیرش برای هر کلاس در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سمنان ۳۰ نفر است و ظرفیت این دانشگاه در آغاز سال تحصیلی جدید ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سمنان  بیان کرد: رشته‌های مختلفی در زمینه‌هایی مانند صنعتی، کشاورزی، اجتماعی، فرهنگ و هنر در این دانشگاه در مقطع کارشناسی و کاردانی ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی مبتنی بر مهارت و کارآفرینی است و براساس آمار ضریب اشتغال پذیری دانش‌آموختگان این دانشگاه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی یادآور شد: بخشی از مراکز آموزشی دانشگاه‌‍‌های جامع علمی کاربردی شرکت‌های تولیدی است که هم تولید را برعهده دارند و هم آموزش را انجام می‌دهند.

قربانیان تصریح کرد: طرح رغبت سنجی امسال از سوی دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مقطع متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کاردانش اجرا می‌شود و در این طرح دانش‌آموزان پرسشنامه‌ای درباره علایق خود تکمیل می‌کنند و این دانشگاه به آنان مطابق با بازار کار و علایق رشته تحصیلی پیشنهاد خواهد داد.

وی اضافه کرد: طی تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سمنان با آموزش و پرورش مقرر شد تا برای دانش‌آموزان دوره متوسطه قبل از کنکور نمایشگاه کارگاهی برگزار ‌شود تا دانش‌آموزان با رشته‌های مختلف و بازار کار آن آشنا شوند.

قربانیان با اشاره به شیوع کرونا،  افزود: کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار می‌شود و این روش رفت و آمد کاهش می‌یابد و متقاضی در نقاط مختلف و دوردست می‌تواند در رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود با داشتن یک دستگاه رایانه و گوشی تلفن همراه از کلاس‌ها برخوردار شود.

وی افزود: ترغیت دانشجویان به شرکت در کلاس‌های الکترونیکی نیازمند فراگیری فنون و تکنیک‌های خاص است و این دانشگاه دوره‌های مهارتی عمومی و تخصصی برای مدرسان برگزار می‌کند تا علم مدرسان به‌روز باشد.

وی بیان کرد: مراکز نوآوری با هدف خلق ایده و ایجاد ثروت و کارافرینی در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سمنان  وجود دارد و در حال توسعه است و در زمان حاضر ۱۱مرکز کارآفرینی در استان وجود دارد.

به گفته قربانیان بر اساس انجام کار نو در زمینه  بررسی سطح دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور،  سطح ۹ مرکز دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی استان سمنان  مورد ارزیابی قرار گرفت و هفت مرکز در سطح ۲ و ۲ مرکز در سطح سه تعیین شد.

وی اظهار داشت: در کشور هیچ دانشگاه علمی و کاربردی در سطح یک قرار نگرفت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سمنان  افزود: فراخوان جذب مدرس در سال ۹۸ برگزار شد و در مراحل پایانی جذب قرار دارد و فراخوان جذب مدرس در این دانشگاه امسال نیز در شهریور برگزار می‌شود.

۲۷۰۰ دانشجو در دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان سمنان تحصیل می  کنند که بیش از ۹۰ درصد بومی هستند و رشته‌های روابط‌عمومی، حقوق و مدیریت کسب و کار از رشته‌های پرطرفدار است.