گردشگری و توریسم

وزیرعلوم: تعداد دانشجویان کشور به ۳.۵ میلیون نفر کاهش یافته است

به گزارش ایرنا، منصور غلامی یکشنبه شب در گفتوگویی تلویزیونی با عنوان “وزارت علوم چالش ها و دستاوردها” اظهارداشت: با روند کاهش تعداد دانشجویان کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۹۲ مجوز ایجاد هیچ دانشگاه جدیدی را صادر نکرده است.

وی بیان کرد: در طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور تعدادی از دانشگاه های غیردولتی و آزاد تعطیل شدند و این سبب شد که برای ورود به دانشگاه های دولتی فشار زیادی متحمل شویم.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کردکه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور از سال های آینده روند پذیرش دانشجویان در سطح کشور باز هم افزایشی باشد.

غلامی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته تعداد زیادی دانشگاه در کشور ایجاد شد، گفت: در طول ۳ سال گذشته طرحی در وزارت علوم آماده شد تا این دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که فعالیت آنها ضروری نبود، ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در سال های گذشته تعداد دانشگاه های علمی و کابردی کشور ۱۲۰۰ دانشگاه بود، اما بر اساس این طرح ۵۰۰ دانشگاه علمی و کاربردی در کشور تعطیل شدند و مابقی همچنان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص را بر عهده دارند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت علوم تربیت نیروی انسانی متخصص بر اساس نیازهای جامعه است، گفت: آموزش عالی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۳ دوره داشته است.

غلامی افزود: در دوره اول وزارت علوم در یک بازه زمانی  ۱۰ تا ۱۵ ساله نیازهای نیروی انسانی کشور را تامین کرد و در دوره دوم تا اواسط دهه ۸۰ توسعه تحقیقات در دستور کار قرار گرفت و ایران در این زمینه به رتبه قابل توجهی رسید.

وی اظهارداشت: دوره سوم از اوایل دهه ۸۰ با توسعه فناورهای جدیدی آغاز شد و با ایجاد پارک های علم وفناوری، شرکت های دانش بنیان شکل گرفت تا دانشجویان بیشتری برای ایجاد شرکت های دانش بنیان جذب مراکز آموزش عالی شوند.

وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری تاکید کرد: تمام تلاش ما دردانشگاه ها این است که دانشجویان ایرانی علم به روزی را داشته باشند و دانشجویان ایرانی بر اساس علوم روز دنیا تربیت شوند.

غلامی اظهار کرد: در ۲ سال گذشته طرحی در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی اجرا شد تا همه دانشجویان با مهارت افزایی با علوم روز دنیا آشنا شوند و با برگزاری دوره های کارگاهی بتوانند پس از مهارت اندوزی در بازار مشغول کار شوند.

وی با اشاره به ضرورت اشتغال فارغ التحصیلان در کشور یادآورشد: آمارها نشان می دهد از سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی مشغول کار شده اند و تعداد شاغلان مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۷۰ درصد و مقطع دکترا ۹۰ درصد بوده است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما نگران ۴۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی، ۳۰ درصد کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد دکترای غیرشاغل که هم اکنون کاری ندارند، هستیم، ضمن اینکه بیشتر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در کشور که اشتغال بکار ندارند را زنان تشکیل می دهند.

ادامه دارد