گردشگری و توریسم

برداشت حدود ۵۰ هزار تن گندم از مزارع نقده

سیدکریم ابراهیم‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان گندم از ٢٩ هزار هکتار از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی ادامه داد: امسال ۲۹ هزار و ۵۵۷ هکتار از اراضی شهرستان نقده زیرکشت گندم رفته، که از این مقدار ۱۰ هزار و ۹۷ هکتار به صورت آبی و ۱۹ هزار و ۴۸۰ هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نقده بیان کرد: تعداد ۱۲۰ کمباین برداشت، شامل ۱۰۰ کمباین بومی و ۲۰ کمباین مهاجر در امر برداشت گندم از مزارع این شهرستان به‌کارگیری شده‌اند.

ابراهیم‌زاده اضافه کرد: عملیات نظارت بر برداشت و کنترل ریزش، توسط سه ناظر برداشت نظام مهندسی کشاورزی به همراه اکیپ‌های نظارت مراکز جهادکشاورزی و اکیپ نظارت مدیریت شهرستان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در شهرستان نقده خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از نهم تیرماه شروع شده که سه مرکز خرید شرکت غله و خدمات بازرگانی به همراه ٢ مرکز مباشر تعاونی روستایی، خرید محصول گندم تولیدی کشاورزان شهرستان را بر عهده دارند.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است.

گندم از مهم‌ترین غلات است که جزو قوت غالب مردم جهان محسوب می‌شود؛ این گیاه در گونه‌های وحشی و اهلی موجود است؛ گندم از گیاهان گلدار تک‌لپه‌ای یک ساله و تیره گندمیان و از خانواده گرامینه‌ها است، این محصول بیشترین مساحت زیرکشت محصولات غذایی را به خود اختصاص داده‌است.