گردشگری و توریسم

عملیات مرمت قلعه خاندان بهادری کمیجان کلید خورد

«سعید نیک‌نام» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:۶۵۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت این اثر تاریخی پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در عملیات این طرح دیوار ضلع شمال غربی ساختمان شاه‌نشین قلعه و فضای مطبخ غربی مورد مرمت و در بخش هایی مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان گفت: ۶۰۰ میلیون ریال سال ۹۷ برای مرمت این اثر تاریخی توسط میراث استان هزینه شد.

نیک‌نام افزود: قلعه خاندان بهادری یکی از بناهای به جا مانده از  دوره قاجار  است که  با وسعت ۱۱ هزار مترمربع زمین و بنایی به متراژ سه هزار مترمربع دارای دو بخش و دو درب چوبی در قسمت شمالی و غربی بنا است.

وی گفت: این مجموعه دارای بخش شاه‌نشین، باغ، قلمستان و برج‌های بلند است که به دلیل گذر زمان آسیب‌های بسیاری به برج‌ها وارد شده و ارتفاع آنها اکنون به حدود ۶ متر رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان افزود: وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین ساختمان‌های قلعه در بخش شمالی بنا قرار گرفته که به بخش اعیان‌نشین اختصاص دارد و مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ است.
نیک‌نام گفت: قلعه خاندان بهادری در کنار یکی از راه‌های مهم ارتباطی استان مرکزی به سوی غرب کشور قرار گرفته است به طوری که منطقه وفس که قلعه بهادری در آن واقع شده از دیرباز محل اتصال راه‌های تهران، همدان، قم، کرمانشاه و کردستان بوده است.

 این بنای ارزشمند تاریخی  با شماره ۷۷۰۱  در تاریخ هفدهم اسفند ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

? https://t.