گردشگری و توریسم

توسعه سوارکاری نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

مسعود خلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد افزود: اکنون ۴۸۰ باشگاه سوارکاری در کشور وجود دارد که در این بین سهم سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این حوزه رقمی در حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی به لحاظ تعداد اسب رتبه ۲۷ را در میان استان های کشور دارد، افزود: هم اکنون بیش از هشت هزار راس اسب ایرانی در کشور وجود دارد که از این شمار چهار هزار راس اسب ترکمن است.

آغاز مطالعه برای جانمایی ۳ میدان اسبدوانی در خراسان شمالی

خلیلی با اشاره به علاقه مردم خراسان شمالی به ورزش سوارکاری و اسبداری، این امر را عاملی مهم در توسعه این رشته ورزشی خواند و گفت: به زودی مطالعات لازم برای جانمایی سه میدان اسبدوانی در این استان انجام می شود که پیست اسبدوانی رازوجرگلان با همکاری بخش خصوصی ساخته خواهد شد و ۲ پیست دیگر نیز از محل اعتبارات استانی و ملی در منطقه شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هیات سوارکاری استان نیز باید در اولین فرصت نیازهای آموزشی این استان را به فدراسیون اعلام کند تا با برگزاری کلاس های آموزشی در رده های سنی مختلف در جهت توسعه این رشته ورزشی، به صورتی هدفمند حرکت کنیم.

خلیلی زیرساخت‌های سوارکاری در خراسان شمالی را بسیار ضعیف دانست و یادآور شد: باید تمامی نهادهای مرتبط با صنعت اسب چون اداره کل ورزش و جوانان و سازمان جهاد کشاورزی برای تدوین و اجرای برنامه های زیرساختی همکاری لازم را داشته باشند، تا شاهد رشد روزافزون این رشته ورزشی باشیم.

در استان خراسان شمالی سه هزار سر اسب وجود دارد که هزار سر آن اسب اصیل ترکمن است.

اسب اصیل ترکمن از قدیم‌ترین نژادهای اسب دنیا است که استقامت بالایی داشته و ذخیره ژنتیکی بسیار خوبی برای کشور محسوب می شود.

منطقه مرزی و ترکمن نشین جرگلان در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی با هزار راس اسب، خاستگاه نابترین نژاد اسب ترکمن شناخته می شود.