گردشگری و توریسم

راه‌اندازی ۱۱ بیمارستان در استان فارس دستاورد دولت در حوزه بهداشت و درمان

دکتر  علی اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با  اعلام دستاوردهای درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته دولت و با تبریک روز پزشک  به این مناسبت، از تلاش های کادر بهداشت و درمان دانشگاه برای خدمت رسانی در عرصه سلامت، به ویژه در بحران کرونا  تقدیر کرد.

این مقام مسوول با معرفی دستاوردهای درمانی فارس در طول سال های اخیر، از راه اندازی ۹ بیمارستان جدید دانشگاهی دولتی و خصوصی و ساخت ۳ بیمارستان دانشگاهی به جایگزینی بیمارستان های قدیمی خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون، هزار و ۲۷۲ تخت بیمارستانی شامل ۹۵۸ تخت عادی و ۳۱۴ تخت مراقبت های ویژه و ۱۶۵ تخت روانپزشکی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شده است.

موفقیت فارس در پیوند اعضا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز کسب رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پیوند اعضاء با انجام بیش از ۱۰ هزار مورد عمل پیوند شامل پیوند کبد، کلیه، پانکراس، معده، روده، مغز استخوان، قرنیه، کاشت حلزون و قلب از سال ۹۲ تا ۹۸ را یکی از موفقیت های فارس در عرصه پزشکی و از مصداق های موفقیت این قطب پزشکی کشور خواند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، راه اندازی مراکز جامع بیماران خاص  MS، تالاسمی، هموفیلی و EB  و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی متمرکز، راه اندازی ۲۳ بخش دیالیز جدید شامل ۸۰ تخت دیالیز، ۴ بخش تالاسمی و ۷ بخش دیالیز صفاقی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، طراحی و پیاده سازی دو سامانه کشوری مرکز پایش مراقبت های درمانیMCMC و صدور پروانه ها، دیگر تلاش های مجموعه سلامت فارس در توسعه خدمات درمانی استان و افزایش دسترسی مردم به این خدمات بوده است.

گسترش تجهیزات تصویربرداری پزشکی با هدف بهبود خدمات تشخیصی در فارس

معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: خرید و نوسازی دستگاه های رادیولوژی دیجیتال در ۴۳ مرکز درمانی تحت پوشش دانشگاه، راه اندازی ۶۳ موسسه و بخش تصویربرداری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز و راه اندازی اورژانس شبانه روزی دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی قطب الدین شیراز از جمله اقدامات انجام شده در حوزه درمان بوده است.

توسعه و بهسازی فضای اورژانس بیمارستان ها شامل ۱۳ بیمارستان دولتی و ۱۱ بیمارستان خصوصی و وابسته، نوسازی بخش اورژانس در دیگر بیمارستان ها و راه اندازی ۲۱ مرکز مراقبت پرستاری در منزل در طی سال های ۹۲ تا ۹۸ نیز از دیگر دستاوردهایی بود که این مقام مسوول در این نشست اعلام کرد.

دکتر اکبری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۹۶ موفق به کسب رتبه برتر در برنامه مدیریت سکته حاد قلبی شده است، درباره دیگر اقدامات انجام شده در حوزه درمان دانشگاه گفت: همچنین در بازه سال های ۹۲ تا ۹۸، اقداماتی در زمینه خرید تجهیزات پزشکی تحویل شده به مراکز تابعه دانشگاه به ارزش دو هزار و ۲۱۲میلیارد ریال، خرید پنج دستگاه تصویر برداری و سی تی اسکن، ۳۱ دستگاه رادیولوژی دیجیتال و چهار دستگاه آنژیوگرافی قلبی برای بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه انجام شده است.

او راه اندازی کلینیک و دفتر توریسم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کشور عمان و صدور مجوز تسهیل گری گردشگری سلامت برای شرکت های خصوصی متقاضی را تلاشی برای توسعه خدمات درمانی فارس در عرصه های بین المللی و ارتقای جایگاه کنونی این قطب پزشکی در میان کشورهای منطقه خواند.

به گفته معاون درمان دانشگاه، توسعه مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان و تجهیز مراکز سرپایی شیمی درمانی دیگر اقدامات مربوط به توسعه خدمات درمانی فارس بوده است.

موفقیت ملی فارس در ترویج زایمان طبیعی

اکبری با اعلام اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به کسب رتبه نخست کشوری در به کارگیری مراکز خصوصی برای انجام مراقبت های تخصصی سرپایی بیماران مبتلا به دیابت و رتبه نخست کشوری در اجرای برنامه حمایتی و تسکینی بیماران سرطانی نیز شده است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ترویج زایمان طبیعی طی دو ارزیابی سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز موفق به کسب رتبه برتر کشوری شد.

وی اظهار داشت: انتخاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه برتر در زمینه پیگیری عوارض شدید بارداری در سال ۱۳۹۵، آموزش مادران باردار در واحدهای درمانی در سال ۱۳۹۵، انتخاب به عنوان دانشگاه برتر در امور مامایی در سال های ۱۳۹۲، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و دانشگاه برتر در خصوص کاهش میزان مرگ و میر مادران و آموزش مادران در حوزه بهداشت و درمان نیز از دیگر موفقیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه درمان است.

حمایت از زوج های نابارور در عرصه خدمات درمانی فارس

دکتر اکبری عنوان کرد: کاهش ۵۰درصدی میزان مرگ و میر مادران باردار در سال ۹۸، حمایت از زوج های نابارور و ایجاد، تجهیز و بهره برداری از مرکز درمان ناباروی (IVF)، پوشش ۸۵درصدی(۴ خدمت) هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی در دو مرکز دولتی و خیریه در راستای حمایت از زوج های نابارور از دیگر اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

انجام نزدیک به ۱۲۵ هزار زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تا کنون از دیگر موضوعاتی بود که معاون درمان دانشگاه به آن اشاره کرد.

توسعه مراقبت های ویژه از نوزادان در فارس

وی  از تهیه و ارسال ۶ دستگاه آمبولانس مخصوص مراقبت های ویژه نوزادان به بیمارستان های قطب استان خبر داد و افزود: بهینه سازی ۱۱۷ واحد اختصاصی زایمان در ۳۲ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیگر دستاوردهای مهم حوزه درمان دانشگاه بوده است.

اکبری اضافه کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم در بخش های بستری بیمارستان به صورتی که بیمار بدون بیمه تکمیلی تنها ۱۰ درصد هزینه ها را پرداخت و بقیه را سازمان های بیمه گر متقبل می شوند نیز از جمله اقداماتی بود که در افزایش دسترسی عمومی به خدمات درمانی موثر بوده است.

وی ادامه داد: پوشش صد درصدی دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و اشتغال زایی نزدیک به ۹۰۰ نفر کادر درمانی که با واگذاری خدمات تشخیصی درمانی مراکز دانشگاهی مطابق با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی انجام شد.

ارتقای خدمات اورژانس هوایی فارس با در اختیار قرار گرفتن ۵ فروند بالگرد هوایی

معاون درمان دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود به تلاش برای توسعه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی استان اشاره کرده و در این زمینه توضیح داد: راه اندازی سه پایگاه اورژانس هوایی و در اختیار قرار گرفتن پنج فروند بالگرد هوایی برای شهرستان های شیراز، آباده، داراب، لار و جهرم و راه اندازی موتورلانس(موتورآمبولانس) ویژه ارائه خدمات در مناطق صعب العبور و آمبولانس ویژه بانوان نیز از دیگر اقداماتی بود که در این نشست خبری از سوی معاون درمان دانشگاه عنوان شد.

 اکبری اضافه کرد: راه اندازی مرکز آموزش شبیه ساز اورژانس پیش بیمارستان و بیمارستانی برای نخستین بار در کشور و همچنین ساخت دیسپچ اورژانس ۱۱۵ شیراز مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا نیز از دیگر اقداماتی است که مورد بهره برداری قرار گرفته است.

او با بیان اینکه تا کنون گزارشی از فوت ناشی از بیماری کرونا کادر درمانی در استان گزارش نشده است، اعلام کرد: آمار کل مبتلایان کادر درمانی در بحران کرونا هزار و ۵۰۹ مورد بوده که شامل ۷۴۳ پرستار، ۱۰۴ پزشک، ۵۰ نفر کارکنان آزمایشگاهی، ۳۴ مورد کارکنان تصویربرداری، ۴۵ مورد ماما، ۱۴۰ مورد نیروی خدماتی و ۳۹۳ مورد کارکنان مجموعه دانشگاه است که از این تعداد، ۴۴ مورد آمار کل بستری در بیمارستان ها بوده و ۹۱۸ مورد نیز بهبود یافته اند؛ در حال حاضر نیز، ۴ مورد در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می کنند.

دوم تا هشتم شهریور ماه برابر با سالروز شهادت محمد علی رجایی ومحمد جواد باهنر شهدای دولت ، هفته دولت نامگذاری شده است.