گردشگری و توریسم

درگیری معترضان به نژادپرستی در پورتلند با نیروهای پلیس 

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس گزارش داد که درگیری شدیدی میان معترضان در بزرگترین شهر ایالت اورگان (پورتلند) با نیروهای فدرال مقابل ساختمان مهاجرت و گمرک آمریکا رخ داده است. 

پلیس پورتلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود ۱۰۰ نفر از معترضان در اوایل روز جمعه به ساختمان مهاجرت حمله ور شده و به سمت دیوارهای ساختمان سنگ و بطری پرتاب کردند. 

به گفته پلیس، نیروهای فدرال نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و تسلیحات ضد شورش استفاده کرده و در این میان سه نفر از معترضان نیز بازداشت شدند. 

در ادامه اعتراضات خیابانی معترضان به بی‌عدالتی در آمریکا و رفتارهای خشونت آمیز پلیس، پلیس اف بی‌آی با دریافت تهدید بمبگذاری در یک خودرو تعدادی از ساختمان فدرال را در شهر پورتلند تعطیل کرد. 

شهر پورتلند در ۲ ماه گذشته صحنه اعتراض‌های مردمی به نژادپرستی و خشونت پلیس درپی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور است. 

فلوید شهروند ۴۶ ساله آفریقایی – آمریکایی بود که براثر فشار زانوی افسر پلیس بر گردنش و جراحات حاصل از آن جان باخت. 

اعتراضات صلح آمیز مردم شهر پورتلند زمانی به خشونت کشیده شد که در روز ۵ ژوئیه (۱۵ تیر) ماموران فدرال برای سرکوب ناآرامی‌های مدنی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پورتلند اعزام شدند. نیروهایی که حضورشان در هفته‌های گذشته نه تنها موجب کمتر شدن اعتراض‌های به نژادپرستی در پورتلند نشده، بلکه استقرار این نیروها خشم معترضان را برانگیخته و به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شده است.  

آمریکا که خود را «مهد آزادی» و «دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، اکنون نحوه برخورد سرکوبگرانه یگان‌های اعزامی مسلح دولت فدرال به شهرهایی که در آن اعتراض‌های عدالتخواهی اجتماعی درجریان است، به امری مبهوت کننده و غیرقابل باور بدل شده است.