گردشگری و توریسم

چین: آمریکا حقی برای استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد

ژانگ جون روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزود: مایل هستم که تاکید کنم درخواست‌ها و تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران،  از زمانی که به طور یکجانبه در هجدهم اردیبهشت ماه از برجام خارج شد، غیرقانونی است.

وی ادامه داد: آمریکا به طور مکرر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با دایر کردن تحریم‌های یکجانبه نقض کرده است و هرگونه حق استفاده از سازوکار فراهم شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را اعم از بند ۱۱ این قطعنامه سلب کرده است.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، اضافه کرد: اعضای باقی‌مانده برجام متعهد به حل اختلاف‌ها از طریق مکانیسم حل اختلاف در چارچوب برجام هستند و بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هرگز نباید مورد استناد قرار گیرد مادامی که تمام تلاش‌های کمیسیون مشترک به جایی نرسیده باشد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد:  مشارکت کنندگان باقی‌مانده برجام و اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت معتقدند که ادعای ایالات متحده هیچ مبنای قانونی ندارد.

جون نسبت به درخواست آمریکا و پیامدهای جدی سیاسی در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام هشدار داد و افزود: درخواست آمریکا برای فعال کردن این سازوکار نباید مورد توجه قرار گیرد.

وی از رئیس شورای امنیت خواست تا از توزیع درخواست آمریکا برای فعال کردن سازوکار ماشه در میان اعضای شورای امنیت، خودداری کند و پیش از تصمیم شورای امنیت، هیچ اقدامی انجام نشود.

نماینده چین در سازمان ملل متحد همچنین خواستار برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت برای مشاوره در این رابطه شده است.

جون در نامه خود بر حمایت کامل از قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام تاکید کرد و افزود: در سال ۲۰۱۹ ، با توجه به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس، وانگ یی وزیر خارجه چین یک پیشنهاد سه نکته‌ای را مطرح کرد؛ مساله هسته ای ایران باید به سرعت در مسیر بازگشت به برجام قرار بگیرد، کشورهای حوزه خلیج فارس باید برای ایجاد بستر گفت‌وگو و مشاوره دعوت شوند و کشورهای خارج از منطقه باید نقش مثبتی در حفظ امنیت در منطقه داشته باشند. 

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: چین از ایده ایجاد بستر اعتمادسازی منطقه‌ای و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره حمایت می‌کند. 

جون خاطرنشان کرد: چین در همکاری با جامعه بین المللی همکاری، همچنان نقش سازنده‌ای را در کاهش تنش در منطقه خلیج فارس بازی خواهد کرد.

دولت آمریکا پس از نزدیک به سال خروج از برجام، مدعی شده است همچنان عضوی از این توافق است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور ابتدا روز جمعه گذشته قطعنامه‌ای ۴ بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با حضور در سازمان ملل متحد به طور رسمی درخواست داد تا قطعنامه های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود.