اماکن دیدنی ایران

ارسی‌ و کاشی‌های هفت‌رنگ کاخ گلستان مرمت می‌شوند

ایرنا: آفرین امامی گفت: بناها و بخش‌هایی که نیاز به مرمت فوری داشته در اولویت قرار دارند، به این منظور بخشی از ارسی‌های کاخ گلستان، کاشی‌های هفت‌رنگ، عایق‌بندی بام‌ها، رفع نشتی و رطوبت برخی از بناها، پاک‌سازی آیینه‌کاری‌های قسمتی از فضای این مجموعه میراث جهانی، پاک‌سازی و استحکام‌بخشی درها و پنجره‌های ضلع شمال مرمت می‌شوند.

او افزود: مرمت این آثار از یک ماه پیش از محل درآمدهای اختصاصی با تلاش معاونت توسعه مدیریت و با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی آغاز شده و با توجه به نوع و حجم پروژه‌ها زمان اتمام آن متفاوت است.

امامی تصریح کرد: انجام حفاظت و مرمت نیازمند مطالعه است، به همین منظور مطالعات پروژه‌های مرمتی، حفاظت کاتدی، سیستم گازرسانی و ایمن‌سازی برق، آسیب‌شناسی و تهیه طرح سیستم الکترونیکال این مجموعه در حال انجام است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. نام گلستان این مجموعه ریشه در تالاری به همین نام دارد که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست.

داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.