گردشگری و توریسم

تعیین تکلیف تملک کاروانسرای سمنان با همکاری قوه‌قضاییه

علی اصغر مونسان عصر دوشنبه در جریان بازدید از کاروانسرای سمنان که به تازگی از کاربری زندان خارج شده است، در گفت و گو با خبرنگاران استان سمنان را دارای ظرفیت تاریخی زیادی ذکر کرد و افزود:بهره گیری از کاروانسرای سمنان به عنوان نزندان در فضای شهری کارکرد خوبی نبود.

وی ادامه داد: با همکاری شهرداری سمنان و توافق اولیه انجام شده، روند آزادسازی کاروانسرای سمنان با هدف تقویت مسیر گردشگری در شهر سمنان آغاز شد.
وی ادامه داد: شخصا پیگیر می‌شوم تا با مساعدت و دستور رئیس قوه‌قضاییه کاروانسرا که اکنون در مالکیت اداره کل زندان‌ها و دادگستری سمنان است به تملک شهرداری سمنان در آید.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: شهرداری آمادگی پرداخت هزینه تملک را دارد و لازم است با شهرداری برای تملک همراهی شود.
وی ابراز داشت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی همکاری با شهرداری سمنان برای بازسازی و مرمت را دارد.
وی تاکید کرد: جریان گردشگری زمینه‌ساز تقویت نشاط اجتماعی و اشتغالزایی است و کویرنوردی از جمله ظرفیت‌های خوب استان سمنان به شمار می‌رود که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
مونسان خاطرنشان کرد: استان سمنان آثار ثبت جهانی ندارد و سهمیه کشور سالی یک اثر برای ثبت یونسکو است و درخواست‌های زیادی برای ثبت وجود دارد اما ثبت جهانی کاروانسراهای کشور دنبال می‌شود که استان سمنان سهمیه‌ زیادی از این ثبت خواهد داشت.
وی یادآور شد: جنگل ابر هیرکانی حدود ۸۵۰ کیلومتر است که ثبت جهانی شد و اثر طبیعی بی‌نظیری است که پنج استان را در بر می‌گیرد و بخشی از ان در استان سمنان است که باید برای توسعه گردشگری سهم سرمایه‌گذاران بیشتر شود.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در کشور با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری در حال ساخت است و باید این رویه در استان سمنان تقویت شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اگر ۳۰ درصد سرمایه اولیه از سوی سرمایه‌گذار تامین شود ۷۰ درصد دیگر سرمایه در قالب تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۴ درصد برای سرمایه‌گذار تامین می‌شود.
مونسان اطهار داشت: نبود هتل پنج‌ستاره در استان سمنان اتفاق خوبی نیست و باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان سمنان تلاش شود.
کاروانسرای سمنان که به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان احداث شده  دارای ۴۰۰ سال قدمت است که در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید و پس از سه دهه تغییر کاربری و تبدیل آن به زندان مرکزی شهر سمنان با تلاش پیگیر و مستمر استاندار سمنان و همراهی شورای تامین استان و همکاری مدیرکل و کارکنان اداره کل زندانها و اقدامات تامینی استان و سایر دستگاههای اجرایی همکار خرداد امسال از بند زندان خارج و آزاد سازی شد.
مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان سمنان عصر دوشنبه وارد شهرستان سرخه شد و سپس در سمنان حضور یافت.وی عصر امروز دوشنبه و فردا سه شنبه برنامه هایی در شهرستان شاهرود دارد.