گردشگری و توریسم

بیش از ۵ هزار نفر با علایم مشکوک به کرونا در مهاباد شناسایی شدند

جعفر احمدنژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی مرحله نخست طرح ملی غربالگری کرونا برای پایش و شناسایی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که جامع هدف آن تمام گروه‌های سنی بود، ۲۴۰ هزار مهابادی پایش و از این تعداد ۲ هزار نفر مشکوک شناسایی شدند.

وی ادامه داد: مرحله دوم این طرح نیز که در بین افراد بالای ۱۵ سال اجرا شد، بیش از ۱۷۰ هزار نفر مورد پایش قرار گرفته و طی آن سه هزار و ۷۷۱ نفر دارای علایم مشکوک جهت بررسی و انجام آزمایش به مراکز درمانی معرفی شدند.

مسوول گسترش و هماهنگی شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به اینکه مرحله سوم غربالگری کرونا نیز آغاز شده است، بیان کرد: در این مرحله نیز تمامی گروه‌های سنی هدف با اولویت سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد با بیماری زمینه‌ای در قالب سامانه ۴۰۳۰ برای مقابله کرونا غربالگری می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴۱ هزار مهابادی در این طرح ارزیابی خواهند شد، اضافه کرد: شهروندان در صورت تماس از طریق شماره ۴۰۳۰ اطلاعات و موارد پرسش شده را به صورت دقیق در اختیار کادر درمانی شبکه بهداشت و درمان قرار دهند.

احمدی افزود: مراقبان سلامت، بهورزان و ماماها طی تماس و بررسی وضعیت سلامت شهروندان در صورت وجود عوامل مشکوک افراد را به مراکز درمانی برای دریافت خدمات اولیه سلامت معرفی خواهند کرد.

وی گفت: راه اصلی مقابله با ویروس کرونا شناسایی بیماران، جداسازی آنان و جلوگیری از شیوع بیماری است و در مرحله بعد قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق به حداقل رساندن سطح تماس مردم با یکدیگر مورد تاکید است.

وی با اشاره اینکه این ویروس بسیار مسری است، تاکید کرد: شهروندان تا حدامکان از تجمع و حضور در مراکز پرازدحام جلوگیری کنند زیرا که این مهم در پیشگیری و کنترل بیماری تاثیر چشم‌گیری خواهد داشت.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در ماه گذشته در وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا قرار داشت.