گردشگری و توریسم

کشف سلول‌های چشایی که همزمان همه طعم‌ها را تشخیص می‌دهد

 به گزارش روزنامه دیلی میل، در دهان ما سلول های چشایی چند کاره ای وجود دارند که می توانند ۴ طعم متفاوت را شناسایی کنند. بیشتر سلول های چشایی تنها می توانند یک طعم خاص را مانند تلخ، شیرین یا اومامی (ترش و شور) شناسایی کنند. اما سلول هایی که به تازگی توسط محققان دانشگاه «بوفالو» در آمریکا کشف شده اند، قادر به تشخیص طعم های شیرین، ترش ، اومامی و تلخ هستند که تاکنون سلولی با چنین قابلیت هایی رصد نشده بود.

گیرنده های چشایی از سه نوع سلول ساخته شده اند که در کل طعم غذا را مشخص می کند. نوع  اول به عنوان سلول های پشتیبان عمل می کند. نوع دوم طعم تلخ، شیرین و اومامی را شناسایی می کند. نوع سوم نیز طعم های شور و ترش را شناسایی می کند.

محققان دانشگاه بوفالو با مطالعه روی موش ها موفق به شناسایی یک بستر ناشناخته از سلول های نوع سوم شدند که به طور وسیع تمام طعم ها را شناسایی می کند. این مطالعه نشان داد  این سلول ها دو مسیر سیگنال دهی متفاوت دارند که به آنها اجازه می دهد از یک مسیر ترشی و شیرینی و از مسیر دیگر طعم های تلخ و اومامی را شناسایی کنند.

 کشف این محققان  اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی ارسال اطلاعات مرتبط با طعم های غذا به مغز و فراوری آنها ارائه می دهد. این کشف همچنین نشان می دهد ساختار گیرنده های چشایی نسبت به چیزی که پیش از این محققان می دانستند، بسیار پیچیده تر است.

این تحقیق در نشریه PLOS Genetics منتشر شده است.