گردشگری و توریسم

مدیرکل ارشاد اسلامی استان بوشهر: جامعه به رسانه‌های فعال و متعهد نیاز دارد

به گزارش ایرنا، روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه به نقل از فاطمه کرمپور در نشست شورای اطلاع رسانی استان بوشهر افزود: خبرنگاران بعنوان رکن چهارم دموکراسی و جریان آزاد ارتباطات به شمار می‌روند و اختصاص روزی به نام خبرنگار فرصتی است تا به مشکلات و چالش‌های این حرفه پرداخت.

وی ادامه داد: خبرنگاری یکی از شغل‌های جذاب، پر مخاطب و چالش برانگیز در جامعه است و امروز رسانه‌های چاپی با گسترش ارتباط جمعی در جامعه  به واسطه عشق و علاقه به این حرفه و اطلاع رسانی در این حیطه به فعالیت پرداخته و درآمد چندانی ندارند.

کرمپور بیان کرد: نبود نیروی متخصص، ورود افراد غیر حرفه‌ای به این حرفه، ضرورت تفکیک نیروهای رسانه‌ای حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای، توجه به بحث آموزش و سواد رسانه، توجه به گردش آزاد اطلاعات، بیمه و کاغذ از جمله مشکلات این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه اطلاع رسانی و خبرنگاری کم نیست گفت: این صنف همیشه مسائل و مشکلات خود را بازگو کرده و به گوش مسئولان رسانده و دولت هم تا آنجایی که در توانش بوده تلاش خود را کرده و به حمایت از این صنف و حرفه  پرداخته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: با وجود اینکه در سال 98 حدود  750 میلیون تومان یارانه به رسانه‌های استان تزریق  و در بحث کاغذ و دیگر نیازهای آنها نیز حمایت لازم انجام شده اما همچنان نیازها و مشکلات این حوزه فراتر از این حمایت‌هاست.

وی افزود: گرچه از طریق ستاد ملی کرونا تسهیلاتی برای متضرران حوزه فرهنگ و رسانه در نظر گرفته شده اما این تسهیلات پوشش نیازها را نمی‌دهد و از شورای اطلاع رسانی استان درخواست می‌شود تدابیری اندیشیده شود تا تسهیلاتی با بهره کمتر در اختیار خبرنگاران و فعالان حوزه اطلاع رسانی قرار گرفته شود.

کرمپور در خصوص مکان خانه مطبوعات استان بوشهر گفت: گرچه مشکل فضا و مکان خانه مطبوعات استان بوشهر به صورت مقطعی حل شده اما با توجه به اینکه این مکان متعلق به شهرداری است و با تغییر در شهرداری امکان اینکه این مکان و امتیاز از خانه مطبوعات سلب شود وجود دارد به همین منظور از مسئولان تقاضا می‌شود برای برطرف کردن این مشکل تدبیر شود تا خبرنگاران با اطمینان خاطر بیشتری به کار خبرنگاری و اطلاع رسانی بپردازند.

کرمپور در خصوص کارگروه استانی هماهنگی و حمایت از توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی افزود: تحولات و رشد فضای مجازی چنان پرشتاب بوده که امروز  به یک صنعت تاثیرگذار در جهان تبدیل شده است و همه موضوع های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از این فضا تاثیر می‌پذیرند و برآن تاثیر می‌گذارند.

وی عنوان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا نقش و تاثیر فضای مجازی بیشتر شده و بخش بزرگی از فعالان و کاربران فضای مجازی از قابلیت‌های ارتباطی، اطلاع رسانی بانک‌ها، آموزشی، اشتغال و کسب و کار از راه دور و پرکردن اوقات فراغت به نحو احسن از این فضا استفاده کرده اند که این موضوع در مدیریت مقابله با فراگیری کرونا نقش موثری داشته و نیازمند تقویت بیشتر است.

کرمپور ادامه داد: در همین مدت حجم قابل توجهی از محتواهای آسیب رسان اعم از اخبار دروغ و خلاف واقع، آمارهای مبهم و متناقض آموزش‌های پزشکی ناصحیح و غیر علمی،  توهین‌ها و انتساب های دروغ، تبلیغات دارو های تقلبی، القای کمبود کالاهای اساسی و محتوا های غیر اخلاقی در فضای مجازی تولید و نشر شده و از طریق محتواهای غیر علمی، غلط اندازی و بزرگ نمایی موجب ایجاد هراس و تشویش در جامعه و همچنین آسیب هایی به  سلامت مردم شده است.

 وی بیان کرد: کارگروه فضای مجازی به منظور ایجاد هم افزایی و توسعه ظرفیت‌های استانی برای گسترش،  توسعه محتوا و خدمات فرهنگی هنری ایرانی اسلامی سالم، مفید و ایمن در فضای مجازی ایجاد شده است.