گردشگری و توریسم

کمبود تجهیزات درمانی بیماران کلیوی را باید با "دیالیز صفاقی" جبران کرد

فاطمه اشدری روز سه شنبه و به مناسبت روز خبرنگار در دیدار با رییس و کارکنان ایرنا استان قزوین، افزود: بیماری کلیوی یکی از سخت ترین بیماری های است که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری و تحت درمان هستند.
وی اظهار داشت: بیماران کلیوی طیف وسیعی از بیماران را شامل می‌شوند و از این افراد تنها دیالیزی‌ها و کسانی که پیوند کلیه برای آن‌ها صورت گرفته، تحت پوشش انجمن هستند.
اشدری با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نگرانی خانواده ها و بیماران کلیوی، ادامه داد:  این روزها درد و رنجی که بیماران کلیوی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند دوچندان و شاید چندبرابر روزهای عادی شده است.
این مسوول تصریح کرد: متاسفانه روند افزایش مبتلایان به بیماران کلیوی در جامعه سریع و نگران‌کننده است.
وی با بیان اینکه برای بیماران کلیوی دو نوع دیالیز شامل همودیالیز و دیالیز صفاقی می توان انجام داد،افزود: در همودیالیز برای خارج کردن مواد زاید آب اضافی از بدن از یک نوع فیلتر خاص استفاده می شود اما دیالیز صفاقی بهترین روش درمان بیماران کلیوی است و به عنوان درمان مناسب، قوی و کم ضرر در دنیا مطرح است.
اشدری با اشاره به مزایای قابل توجه در روش دیالیز صفاقی بخصوص در شرایط کرونا،اظهار داشت: در روش دیالیز صفاقی بیمار نیازی به کادر پزشکی، دستگاه و ماشین ندارد و برای دیالیز شدن نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارد زیرا می تواند در خانه و محل کار خود دیالیز شود.
وی اضافه کرد: همچنین قیمت دیالیز صفاقی نسبت به دیالیز خونی ۵۰ درصد ارزانتر است و امنیت بیشتری برای بیماران در محیط خانه دارد.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین گفت: در حال حاضر این انجمن پیگیر پایلوت شدن این طرح در استان قزوین است و برای اجرای آن نیازمند حمایت خیران و نیکوکاران هستیم.
اشدری افزود: اگر شرایط دیالیز صفاقی در یک محیط بهداشتی  ویژه در منزل بیماران فراهم شود، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز دیالیز وجود ندارد و با کمترین هزینه بیماران در خانه دیالیز خواهند شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ نیکوکاری و نهادینه کردن کارهای خیرخواهانه نیازمند همکاری و مشارکت رسانه های گروهی است .
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین افزود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی یک تشکل مردمی است و هیچ گونه بودجه دولتی ندارد و تنها بودجه آن حمایت افراد خیر است.
وی با بیان اینکه هر یک از بیماران کلیوی باید در هر ماه ۱۲ بار دیالیز شوند،افزود: مهمترین اقدامات انجمن حمایت از بیماران کلیوی آن است که با کمک رسانه ها، خیران و نیکوکاران بسیاری را برای تقبل هزینه های بیماران نیازمندان و بی بضاعت جذب کند.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین نیز در این دیدار اظهار داشت: همه تلاش ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام موثر بودن برای جامعه هدف خود است و به همین لحاظ تلاش دارد تا با انعکاس اخبار و رویدادهای صحیح، اتقافات خوبی را رقم بزند.
علی حیدری افزود: اثرگذاری رسانه‌ها در جامعه اهمیت و جایگاه مهم آنها را گوشزد می‌کند و باید در این بین مدیران با ارایه محتوا به اثرگذاری بیشتر رسانه ها و تقویت جریان اطلاع رسانی به مردم کمک کنند.
وی در ادامه از آمادگی ایرنا برای پوشش فعالیت ها و خبرهای نهادها و موسسات خیریه از جمله انجمن خیریه بیماران کلیوی خبر داد.
شهید محمود صارمی از جمله خبرنگاران پرتلاش کشورمان بود که از حضور در خطرناک‌ترین میدان‌ها ترس به خود راه نداد و تا انتها به رسالت خود وفادار ماند.
 شهید صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سال ۷۷ در مزار شریف افغانستان به دست نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت شورای فرهنگ عمومی ۱۷ مرداد ماه  “سالروز شهادت محمود صارمی” را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد.