گردشگری و توریسم

کریدور تجاری ایران به آسیای مرکزی از راه افغانستان راه اندازی شد

خبرگزاری باختر افغانستان روز سه  شنبه به نقل از سایت اینترنتی وزارت حمل و نقل این کشور اعلام کرد که بر اساس کنوانسیون خاص برای حمل اولین محموله آزمایشی کریدور حمل و نقل جاده‌ای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران موسوم به کتای (KTAI) تحت “سیستم تیر” این کریدور مخصوص حمل و نقل وسایل نقلیه جاده ای است که با ورود از ایران به خاک افغانستان روانه کشورهای آسیای مرکزی می شوند.
حکمت الله قوانج، سخنگوی این وزارتخانه اولین اقلام صادراتی ایران به ازبکستان را شامل چای و تایر خودرو دانست و گفت که به تازگی به اساس همین کنوانسیون محموله‌های تجارتی ایران به مقصد تاجیکستان و قرقیزستان نیز از آن کشور باربرداری شده و اکنون در خاک افغانستان به سر می برند تا به سمت مقصد های خود حرکت کنند.

وی در این خصوص گفت: پیشتر نیز با فعال شدن آزمایشی کریدور حمل و نقل جاده‌ای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران موسوم به کتای (KTAI) نخستین محموله ترانزیتی ایران از طریق افغانستان به کشور قرقیزستان فرستاده شده بود.

وزارت حمل ونقل افغانستان در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه براساس سیاست دولت افغانستان و تبدیل این کشور به یک چهارراه ترانزیتی در ۶ سال اخیر، بعد از توافقنامه‌های که پیشتر برای چابهار و راه لاجورد امضاء شده بود، اولین محموله شامل سه کانتینر تایر خودرو است که با این سیستم و با کانتینرهای حمل ونقل بین‌المللی «افغان تیر» از مبدا ایران به افغانستان وارد شده و سپس به مقصد ازبکستان حمل می‌شود.

به گزارش وزارت حمل و نقل افغانستان، تصمیم راه اندازی سیستم تجارت بین کشورهای قزاقستان، ایران، تاجیکستان و افغانستان با نام اختصار نام «کتای» در سال ۲۰۱۱ در هشتمین نشست وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در عشق آباد به درخواست افغانستان و به منظور تسهیل تجارت و حمل ونقل در مسیر کریدور کتای در منطقه اکو، کمک و یاری و به کشورهای محدود به خشکی اکو برای تجارت دیگر کشورهای جهان، ایجاد زمینه ترانزیت از طریق اکو برای تجارت بین آسیای شرقی مانند چین و در قسمت غربی جهان (اروپای غربی و شرقی)، در قسمت ایجاد دهلیز حمل و نقل جاده‌ای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران (KTAI) اتخاذ شد.

این وزارتخانه افزود: این پروژه توسط سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در حال اجراست و سند اصلی این سیستم در بخش حمل و نقل، درچارچوب توافقنامه حمل و نقل و ترانزیت است.

وزارت حمل و نقل افغانستان تأکید کرد که همواره تلاش‌های زیادی در بخش تحکیم و توسعه روابط حمل و نقل، ترانزیتی و تجارتی با هماهنگی و همکاری ادارات مربوط انجام شده و کریدور کتای، یک نمونه از پروژه‌هایی به شمار می‌رود که افغانستان آنرا با هدف عملیاتی کردن اقدامات توسعه حمل و نقل با استفاده از سیستم جهانی تیر راه اندازی کرده است.

کنوانسیون تیر در سال ۱۹۵۹ زیر نظر شورای همکاری های اقتصادی سازمان ملل متحد ایجاد شد. این کنوانسیون در سال ۱۹۷۵ تجدید و اکنون به نام کنوانسیون تیر ۱۹۷۵ شناخته می شود.

تا به امروز ۶۸ کشور از کشورهای اروپایی، آسیایی، خاورمیانه عضو فعال این کنوانسیون بوده و تعداد دیگری از کشورها از جمله کشورهای آمریکا مرکزی و آمریکای جنوبی عضویت غیرفعال این کنوانسیون را به عهده دارند و تعداد دیگر از کشورها نیز با در نظر گرفتن تاثیر این کنوانسیون در حال ملحق شده به آن هستند.

در حال حاضر ۵۸ کشور به صورت فعال از این سیستم حمل و نقل بین المللی استفاده می کنند. افغانستان در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ عضویت اش را فعال و حق استفاده از این سیستم را برای خود حفظ کرده است.