گردشگری و توریسم

۷۰ درصد گاز طبیعی استان مرکزی در بخش صنعت مصرف می شود

«محمدرضا سمیعی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حمایت و ارایه مهلت به واحدهای تولیدی و صنعتی در تسویه بدهی‌ این واحدها به شرکت گاز استان مرکزی در راستای تحقق شعار جهش تولیددر دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان و ارایه مهلت به بخش خانگی برای تسویه بدهی‌های، این مهم شرکت گاز استان را با طلب انباشته در این حوزه مواجه کرده‌است.

سمیعی گفت: عدم وصول به موقع طلب شرکت گاز استان مرکزی از بخش خانگی و صنعتی، این شرکت را در حوزه اعتبارات، ارایه خدمات و بهره‌برداری از طرح‌ها با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: از هر یک‌هزار ریال فروش گاز طبیعی توسط شرکت گاز استان مرکزی، ۷۰۰ ریال سهم هدفمندی یارانه‌ها و ۳۰۰ ریال سهم این شرکت می‌باشد که اکنون میزان وصول مطالبات شرکت گاز استان از این بخش‌ها کمتر از ۸۰۰ ریال بوده و این مهم شرکت را با مشکل مواجه کرده‌است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: اکنون ۹۹ و هفت دهم درصد از خانوارهای شهری و روستایی این استان شامل ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۹۸ درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

سمیعی افزود: سه دهم درصد شامل ۳۷ روستای استان مرکزی در شهرستان‌های تفرش، ساوه و زرندیه به دلیل کم بودن خانوار این روستاها، صعب العبور بودن و نبود زیرساخت‌های فنی گازرسانی از نعمت گاز طبیعی بدون بهره هستند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی نیز از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

۵۵۰ هزار مشترک گاز طبیعی در استان مرکزی وجود دارد.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، این استان دارای ۱۲ شهرستان، ۲۳ بخش، ۳۲ شهر، ۶۶ دهستان، یک هزار و ۳۹۴ آبادی دارای سکنه است.
بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند که ۲ هزار واحد آن، در زمره صنایع کوچک و متوسط قرار دارند.