گردشگری و توریسم

آیین خطبه خوانی غدیر در حرم مطهر رضوی برگزار شد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این آیین به تشریح خطبه غدیر پرداخت و گفت: پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیر خم خود حجت را بر امت خویش تمام  و حضرت علی (ع) و فرزندان وی را جانشین مطلق خود و امام و رهبر امت بعد از خود معرفی کرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: در خطبه غدیر پیامبر اسلام (ص) موقعیت خود را برای مردم شرح داد و گفت “من از ابتدای بعثت خود تاکنون هیچ کوتاهی در ابلاغ وحی خدا نکردم اما در این لحظه خداوند من را به ابلاغ حقیقی مامور کرده است در حالی که می‌دانم مومنان در میان شما کم هستند اما خداوند متعال وعده داده است که من را از نفاق منافقین حفظ کند.”

وی ادامه داد: خداوند در واقعه غدیر به پیامبر (ص) ‌فهماند که ابلاغ امامت علی (ع) به مردم هموزن رسالت و پیامبری اوست و اگر این ابلاغ به طور کامل انجام نشود رسالت او نیز به اتمام نمی‌رسد و اگر این ماموریت به درستی انجام نگیرد همه رسالت پیامبر اسلام (ص) برای هدایت مردم از بین می‌رود.

امام جمعه مشهد گفت: وزن امامت امیرمومنان علی (ع) هموزن رسالت پیامبر اسلام (ص) است به طوری که پیامبر اسلام (ص) در خطبه خود می‌فرمایند “خداوند متعال برای شما مردم ولی و امام قرار داد و این اراده من نیست بلکه اراده پروردگار است و باید حکم خدا بین شما نافذ باشد و ملعون است هر کس این مهم را نپذیرد و از علی (ع) پیروی نکند”.

آیت الله علم الهدی به نقل از پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیر افزود: آنچه را علی (ع) حلال بداند، حلال خداست و آنچه او حرام بداند، حرام خداست، مولای شما مردم در ابتدا خداوند، سپس من و بعد از من ولی و مولای شما علی ابن ابیطالب (ع) است.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام (ص) در واقعه غدیر علی (ع) را کسی دانست که به حق هدایت می‌کند و باطل را برمی اندازد، در راه خدا از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای باکی ندارد، علی (ع) کسی است که روزی در کنار پیامبر اسلام (ص) خدا را بندگی کرد که هیچ فردی در آن روز خدا را بندگی نمی کرد.”

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بنا بر آنچه در خطبه غدیر آمده این واقعیتی است که هر کس منکر ولایت امام علی(ع) است خداوند متعال او را عذاب می‌کند و پروردگار برای مخالفت با علی (ع) آتشی مهیا کرده است.

آیت الله علم الهدی در شرح خطبه غدیر به فرازی از سخنان پیامبر اسلام (ص) پرداخت و به نقل از آن حضرت گفت: “من کسی هستم که همه پیامبران به آمدن من بشارت دادند، اگر کسی در نبوت من شک کند، کافر است و اگر کسی امروز در کلام من که علی(ع) را به عنوان ولی شما تعیین می‌کنم، تردید کند در ولایت و پیغمبری من شک کرده است و ملعون است کسی که کلام من را رد کند”.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیر رهبری جامعه اسلامی را بعد از خود به جز علی (ع) بر هیچ کس حلال نمی‌داند و می‌فرماید که ” علی ظرف علم من و جانشین من بر امت است، به علی (ع) حسادت نورزید، خدا انسان را به خاطر یک عمل از بهشت بیرون راند شما با مخالفت با علی(ع) دشمنی خدا را برمی‌گزینید”.

امام جمعه مشهد گفت: پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیر نشانی از امام زمان (عج) می‌دهد و می‌گوید که “مهدی می‌آید و حق خدا و ما را از جنایتکاران و معاندین می‌گیرد، زیرا آنان با خداوند مخالفت کردند، من علی(ع) و فرزندان او را جانشین خودم تا روز قیامت تعیین می‌کنم و آنان بعد از من رهبر و امام امت هستند.”