گردشگری و توریسم

رییس صمت کرمان: تقویت واحدهای خرد صنعتی پیش زمینه توسعه پایدار است

مهدی حسینی‌نژاد شامگاه جمعه در نشست با خوشه‌های صنعتی استان کرمان ضمن واکاوی دلایل عقب‌افتادگی توسعه ۵۰ ساله کرمان، گفت: بخش دولتی این استان با شناسایی حلقه‌های مفقوده، مدیریت صحیح و اصلاح ذهنیت‌ها، مسیر توسعه پایدار استان را باز کرده است.

وی گفت : سازمان صنعت، معدن و تجارت با مطالعه، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و رصد عملکرد برنامه‌های دولت را برای توسعه اقتصادی پیش می‌برد و در این زمینه باید عملکرد خوشه‌ها که تاثیر پذیری آنان در دنیا اثبات شده، اما در کشور جایگاهی ندارد، را بررسی و ارزیابی کرد.

حسینی نژاد  اظهار داشت: استان کرمان از ۴۰ سال گذشته به بهشت معادن ایران شناخته می‌شود و همیشه انتقاد نداشتن ارزش افزوده و صنایع فراوری را داشته‌ایم و برنامه‌ریزی به این سمت تعریف شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تمامی افراد و مسئولان در ۶ برنامه توسعه گذشته و در سند توسعه استان کرمان بر ایجاد ارزش افزوده صنایع معدنی در این استان هم‌صدا بودند و باوجود مطالعه و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، در عملکرد دستاورد مطلوبی نداشتیم.

وی با بیان اینکه معادن اسفندقه و زغال سنگ با وجود برنامه‌ریزی هنوز صنایع فراوری ندارند عنوان کرد: در بخش مواد معدنی اعتقاد داریم قطب فولادی کشور می‌شویم و در این حوزه طی پنج سال گذشته اتفاقات بزرگی در استان افتاده است.

حسینی‌نژاد با اشاره به مقایسه توسعه ۲ استان با کرمان افزود: ۵۰ سال پیش سیاست کلان رشد و توسعه کرمان کشاورزی تعریف شده و سیاست برخی استان‌های همجوار صنایع کوچک و متوسط بود که در این زمینه اکنون سیاست کلان کرمان موجب کم آبی و ازبین رفتن باغات پسته و به لحاظ سیاست های کلان توسعه‌ای جزو استان های آخر کشور هستیم و مرفه ترین افراد مربوط به برخی از استان‌های همجوار هستند.

وی تصریح کرد: شهر کرمان در توسعه شهری تفاوت چشمگیری نسبت به سال های گذشته نداشته و ساختار شهری دیگر استان ها به علت سیاست‌های کلانشان تحولی چشمگیر داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: برخی استان‌ها نیز با ۲ کارخانه بزرگ شکل گرفتند و سیاست کلان آن، احداث صنایع قطعه‌سازی و خدماتی به واسطه ۲ موتور محرکه ابرکارخانه این استان شکل گرفت و طی ۵۰ سال صنایع سطح رفاهیات استان‌ها را رشد داده در حالی که مواد خام معدنی را از کرمان وارد می‌کنند.

وی گفت: باوجود مطالعات، برنامه‌های مختلف و هدف‌گذاری در استان کرمان توسعه اتفاق نیفتاده که پس از رصد این حوزه متوجه شدیم که ۲ موضوع اصلی علت آن بوده که فرایند توسعه در این استان محقق نشود که این ۲ مشکل از جمله آب بر بودن فولاد و دیگری دولت متولی معادن ما است و ایمیدرو در کرمان نیست و سرمایه گذاری جانبی به علت برخی مشکلات مالی دولت در این استان انجام نمی‌شود.

حسینی‌نژاد یادآورشد: ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از استان کرمان سالانه برداشت می‌شود که ۹۵ درصد از این میزان به مصرف کشاورزی، نزدیک چهار درصد شرب و صنعت تنها یک درصد مصرف می‌کند.

وی افزود: پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از آب استان در بخش کشاورزی، اما با تولید ۱۰ میلیون تن زنجیره فولاد از معدن تا شمش و ۲۸ ابرکارخانه به اضافه صنایع موجود تا افق ۱۴۰۴ به میزان ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که در مقابل کشاورزی بسیار ناچیز است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: با وجود تفاوت مصرف آب، ارزش افزوده فولاد قابل قیاس با کشاورزی نیست و بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه بیش از ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی استان کرمان در حوزه صنعت و معدن است.

وی با بیان اینکه ابتدا ذهنیت‌ها را اصلاح کردیم گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی بر خصوصی سازی واحدهای تولیدی تاکید دارد اما به جای روند دشوار واگذاری معادن و صنایع معدنی دولتی کرمان تلاش شد که دولت استخراج و فروش را به بخش خصوصی واگذار کند که در این زمان به پول سال ۹۴ میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان طرح و ۲۸ ابرکارخانه صنعتی در این حوزه شکل گرفت.

۲۸ ابر کارخانه در کرمان راه اندازی شد

وی تاکید کرد: ۲۸ ابرکارخانه برای جبران عقب‌افتادگی فرایند توسعه در استان کرمان شکل گرفته که این کارخانه‌های بزرگ با نگاه توسعه پایدار، فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات خوشه‌ها و صنایع کوچک محسوب می‌شوند.

حسینی‌نژاد با اشاره به مشکلات خوشه‌های صنعتی استان کرمان افزود: خوشه‌ها راهی برای همکاری برای واحدهای تولیدی بزرگ استان پیدا کنند و در این راستا ضمن تکمیل مطالعات و برنامه‌ریزی، باید ذهنیت توجه به صنایع کوچ صنعتی و تولیدی را در این استان ایجاد کنیم.

وی با تاکید ‌بر اینکه عقب افتادگی ۵۰ ساله استان کرمان باید پنج ساله جبران شود گفت: ۴۴ شهرک صنعتی در استان راه اندازی کردیم که حرکت آنان ضعیف است و این امر بزرگترین مانع بر سر راه توسعه استان تلقی می‌شود که باید رفع شود. 

دبیر شورای معادن استان کرمان اظهار داشت: در حالی که در صنعت تسهیلات تبصره ۱۸ و رونق تولید با سود ۱۸ درصد برای صنایع در نظر گرفته شده اما با ایجاد یک ساختار و اقدامی بزرگ و واردکردن نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی به بانک‌های استان فازهای نهایی پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد در استان کرمان طی می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی اما ۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده افزود: ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش رونق تولید به بانک‌های استان معرفی شده که بیش از ۱۹۰ میلیارد برابر با هفت درصد پرداخت شد.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه طبق بخشنامه بانکی واحدهای تولیدی باید برای پرداخت تسهیلات تضمین بگذارند خاطرنشان کرد: برخی بانک‌ها در ازای مشتری خوب بودن و گردش حساب مناسب، تسهیلات ۲ درصد پرداخت می‌کنند و مقرر شد از این ظرفیت برای تامین مالی واحدهای دولتی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد وصولی مالیات استان کرمان و ۹۵ درصد از ورودی ۲ هزار میلیارد تومانی گمرک به خزانه دولت و ۱۰۰ درصد از یکهزار میلیارد تومانی حقوق دولتی معادن و ۷۰ درصد از گردش حساب بانک‌های استان از حوزه صنعت، معدن و تجارت تامین می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اضافه کرد: در شورای معادن مقرر شد که طی یک برنامه گردش حساب واحدهای تولیدی استان به کرمان برگردد و بر اساس گزارشات به‌صورت میانگین سه هزار میلیارد تومان از منابع معادن را به بانک‌های استان آوردیم و برای پرداخت تسهیلات به واحدها مشتری خوب بانکی تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز موظف شدند تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدهای تولیدی پرداخت کنند و در این راستا از ظرفیت‌های استان برای رشد و توسعه استان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای سازمان صنعت، معدن و تجارت که در استان کرمان دنبال می‌شود گفت: طرح لکه‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم و گردش حساب شهرک‌های صنعتی به بانک‌های مشخص هدایت کردیم و از ظرفیت آنان برای تامین منابع مالی و احیای واحدهای نیمه فعال و راکد استان استفاده می‌شود.

حسینی‌نژاد افزود: اعتقاد داریم که در سیاست کلان اقتصادی استان کرمان واحدهای کوچک و متوسط که منجر به رشد و توسعه اقتصادی می‌شوند، تمامی دستگاه‌ها ازجمله حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی باید با هوشمندی از آنان حمایت کنند.

وی تاکید کرد: مسیری را فراهم کردیم که سرمایه‌گذاران خودشان مسیر توسعه استان کرمان را باز کنند و ذهنیتی ایجاد کردیم که با همکاری و حمایت بخش خصوصی به توسعه اقتصادی دست یابیم.

دبیر شورای معادن استان کرمان با اشاره به پیگیری سیاست بندرخشک بیان داشت: خوشه‌های صنعتی با احداث صنایع قطعه‌سازی و فراوری خرما برنامه‌های توسعه‌ای خود را در این بندر دنبال کنند و پسته با وجود مشکلات آب دورنگار مطلوبی ندارد لذا با رفع حلقه‌های مفقوده و مدیریت صحیح مشکلات توسعه‌ای این استان رفع می‌شود.