گردشگری و توریسم

شکایت سازمان سنجش از یک استاد دانشگاه

سازمان سنجش آموزش کشور روز جمعه با صدور اطلاعیه ای به چند نکته در رابطه با برگزاری نوبت نخست کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه اشاره کرد.

در بخش نخست اطلاعیه این سازمان آمده است: با تشکر و قدردانی از تمامی دستگاه‌های کشوری و لشکری که در امر برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال جاری به این سازمان کمک کرده‌اند به استحضار مردم شریف ایران و داوطلبان می‌رساند، در شرایط بیماری کووید ۱۹ که محدودیت‌های ناشی از آن هماهنگی و مشارکت نهادها و دستگاه‌­های متعدد را برای اجرای برنامه‌­های ملی می‌طلبد، اجرای آزمون سراسری ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ با تعداد ۳۲۱ هزار و ۵۰۴ شرکت کننده در ۸۰ شهر و هزار و ۲۳۲ حوزه آزمونی، به صورت هم زمان، در اولین روز برگزاری این آزمون، صحنه‌ای از همدلی ملی را به نمایش گذاشت.

اجرای آزمون سراسری ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد که نمادی از استمرار جریان علمی کشور است، به تأیید ناظران رسمی با رعایت حداکثری الزامات بهداشتی برگزار شد. در برنامه‌­ریزی­ اجرایی برای آزمون، مبنا دستورالعمل­‌ها، الزامات ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبات وزارت بهداشت و اصل اساسی آن رعایت اصول بهداشتی و حفاظت از سلامت شرکت‌کنندگان و مجریان، در عین حال حفظ کیفیت آزمون بود.  

نظرسنجی از داوطلبان

در بخش دوم این اطلاعیه با اشاره به نظرسنجی از داوطلبان نخستین نوبت کنکور کارشناسی ارشد آمده است: سازمان سنجش آموزش کشور برای تنویر افکار عمومی و اطمینان مردم عزیزمان و برای شفاف‌سازی و کمک به حفظ سلامت روانی جامعه  ضرورت دید که موارد زیر را به اطلاع مردم شریف برساند.

بلافاصله پس از اتمام آزمون با نظارت معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه،  ۲۶۰ هزار نفر از داوطلبانی که کارت ورود به جلسه آزمون را برای صبح پنجشنبه ۱۶ مردادماه دریافت کرده بودند و در سر جلسه حاضر بودند پیامک نظر سنجی با سه سوال زیر ارسال کرد:

سووال ۱: آیا اصول بهداشتی در برگزاری آزمون در حوزه رعایت شده بود؟

سووال۲ : فاصله صندلی‌ها حداقل ۱.۲ متر رعایت شده بود؟

سووال ۳: الزامات بهداشتی توسط عوامل اجرایی (ماسک، رعایت فاصله از یکدیگر و داوطلبان) رعایت شده بود؟

تا ساعت ۱۷ روز پنجشنبه حدود ۸۳ هزار نفر پاسخ دادند و پس از استخراج نتایج، ۹۱ درصد گفتند که اصول بهداشتی در حوزه رعایت، ۸۷.۵ درصد از داوطلبان اظهار داشتند که فاصله صندلی‌ها رعایت و ۹۳ درصد هم اعلام کردند که الزامات بهداشتی توسط عوامل اجرایی رعایت شده بود.

حاشیه شبکه‌های اجتماعی برای سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور در بخش سوم این اطلاعیه به تصاویر منتشر شده از کنکور روز پنجشنبه اشاره کرد که با زاویه‌بندی خاص حکایت از رعایت نشدن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است. این سازمان در تماس با حوزه‌هایی که در این عکس‌ها نام برده شده بودند، تصاویر واقعی را دریافت و اعلام کرد که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده بود.

تصاویر زیر، عکس‌های واقعی است که حوزه‌های برگزاری کنکور در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده بودند.

در این تصویر مشخص است که فاصله اجتماعی در حوزه امتحانی دانشگاه شهید باهنر کرمان به درستی رعایت شده است و در نظر سنجی‌های سازمان سنجش، داوطلبان حوزه یاد شده رضایت بالای ۸۰ درصدی از رعایت اصول بهداشتی داشتند.

شکایت سازمان سنجش از یک استاد دانشگاه

سازمان سنجش آموزش کشور در بخش چهارم اطلاعیه خود به تصاویری اشاره کرد که از یک استاد دانشگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آمده است: تصاویر دیگر که در فضای رسانه‌ای بازتاب وسیعی پیدا کرد،   تصاویری بود که به صورت استوری توسط یکی از اساتید دانشگاه در شبکه‌های مجازی پخش شده است.

تصویر منتشر شده مربوط به شهرک آزمایش شهر تبریز بوده و اصولا سازمان سنجش آموزش کشور در آن منطقه آزمونی نداشته است و با توجه به توضیحات همکاران دانشگاه تبریز، تصویر مربوط به امتحانات کتبی رانندگی بود و ارتباطی به آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ نداشته است.

بنابراین مطالب گفته شده توسط این فرد کذب و جعلی بوده که در راستای تشویش اذهان عمومی و مشوش کردن جامعه و پروژه بی­ اعتمادسازی، سازمان‌های مورد اعتماد مردم عزیزمان طراحی شده و می‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور از ایشان بصورت قانونی رد خصوص مطالب و تصاویر کذب ایشان در آزمون دکتری شکایت کرده است و در این مورد هم بصورت جدی و حقوقی پیگیری خواهد کرد.

این سازمان در بخش دیگری از اطلاعیه خود با اشاره به رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در حوزه‌های کنکور اشاره کرد و آورده است: در فضای مجازی بعضاً از فاصله ۲ متری و ضرورت اشغال تنها ۲۰ درصد فضای سالن‌ها گفته می‌شود و مبنا، زیر سوال بردن پروتکل‌های بهداشتی بوده است. به اطلاع مردم شریف می‌رساند آزمون کارشناسی ارشد بر مبنای پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می‌شود و در آزمون تحصیلات تکمیلی مبنا فاصله‌های قبلی ابلاغی حداقل ۱.۲ متر تا ۱.۶ متر است و توافقات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزاری محترم علوم و بهداشت مربوط به آزمون سراسری بوده و شامل آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ نمی‌باشد (هرچند که تاکنون ابلاغیه‌­ای برای برگزاری آزمون سراسری به این سازمان بصورت رسمی ارسال نشده است). بدیهی است موارد مورد توافق و ابلاغی برای آزمون سراسری در اواخر مرداد ماه براساس پروتکل‌های ابلاغی اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کنکور کارشناسی ارشد از صبح روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه آغاز شد و تا فردا شنبه ۱۸ مردادماه ادامه دارد؛ تاکنون ۲ نوبت از این آزمون برگزار شده است؛ نتیجه اولیه کنکور دهه دوم شهریورماه و نتیجه نهایی پایان مهرماه منتشر می‌شود.