گردشگری و توریسم

شکاف بی‌سابقه در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی “آی ۲۴ نیوز” رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گفت: برای نخستین بار از زمان دولت اسرائیل، به خاطر اختلافات شدید میان حزب لیکود به ریاست “بنیامین نتانیاهو” و حزب آبی و سفید به ریاست “بنی گانتس” هیچ برنامه‌ای از دستور کاری کابینه منتشر نشده است.

به دلیل همین اختلافات در لایحه بودجه و نبود توافق دو طرف، مشخص نیست که آیا روز شنبه دستور جلسه‌ای صادر خواهد شد یا خیر، هرچند هنوز جلسه هفتگی کابینه که روز یکشنبه برگزار می‌شود، به قوت خود باقی است.

حزب آبی و سفید در هفته‌های گذشته خواستار موافقت با آیین نامه فعالیت دولت شده است که در موقع‌ تشکیل دولت ائتلافی دو طرف (لیکود و حزب آبی و سفید) موافقت خود را با آن اعلام کرده بودند، توافقی که به موجب آن طرح هرگونه مسأله‌ای با دولت تنها با رضایت دو طرف صورت خواهد گرفت.

این درحالی است که حزب نتانیاهو اینک هیچ عجله‌ای برای موافقت با این آیین نامه داخلی ندارد و با این حساب، طرح هرگونه مسأله‌ای نیاز به رضایت دو حزب اکثریت کابینه ائتلافی نخواهد داشت.

براساس گزارش آی ۲۴ نیوز، این هفته نیز آیین نامه داخلی کابینه رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار نگرفت و اختلافات همچنان حل نشده میان دوطرف باقی مانده است.

از سوی دیگر اختلاف نظر شدید میان نتانیاهو و گانتس بر سر بودجه، شکاف در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی را بغرنج‌تر کرده است، بطوری که حزب لیکود بودجه‌ای یکساله را پیشنهاد کرده، اما تأکید حزب آبی‌وسفید این است که لایحه بودجه ۲ ساله و مطابق با توافقات کابینه تنظیم شود.

 مهلت نهایی برای تصویب طرح بودجه، ‌ ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) اعلام شده است.

در همین حال یک عضو حزب آبی و سفید که خواست نامش بیان نشود، به آی ۲۴ نیوز گفته است که نتانیاهو با رفتارهایش اسرائیل را به سوی برگزاری یک انتخابات پارلمانی دیگری سوق می‌دهد.

این اقدام نتانیاهو در حالی انجام می‌شود که برپایه تازه‌ترین نظرسنجی که تلویزیون “کان” رژیم صهیونیستی انجام داده است، حزب لیکود به ریاست نخست وزیر کنونی اسرائیل با ۶ کرسی سقوط تنها خواهد توانست ۳۰ کرسی را به دست آورد.

این درحالی است که حزب آبی و سفید که در انتخابات گذشته پس از حزب لیکود، دومین حزب دارای بیشترین کرسی را بدست آورد، در صورت برگزاری انتخابات کنست، تنها ۱۲ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را کسب می‌کند.

حزب یش‌عتید به ریاست «یائیر لاپید» به عنوان رییس احزاب مخالف نتانیاهو در کنست، ۱۷ کرسی را کسب خواهد کرد. بعد از آن حزب «فهرست مشترک احزاب عرب» به ریاست “ایمن العوده” با ۱۶ کرسی قرار خواهد گرفت.

برپایه این نظرسنجی حزب یامینا به ریاست “نفتالی بنت” وزیر پیشین جنگ کابینه نتانیاهو نیز ۱۵ کرسی را از آن خود خواهد کرد.

اما پس از حزب آبی و سفید که با کاهش محبوبیت در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی رو به رو شده است، حزب شاس ۹، یهودوت هاتوراه با ۸، اسرائیل بیتنو (اسرائیل خانه ماست) به ریاست “آویگدور لیبرمن” وزیر جنگ مستعفی کابینه نتانیاهو ۷ و حزب کوچک میرتس نیز ۶ کرسی را به دست خواهند آورد.