گردشگری و توریسم

کوچکترین دایناسور جهان در واقع یک مارمولک است

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان اوایل سال جاری میلادی ادعا کرده بودند که این جمجمه متعلق به کوچکترین دایناسور جهان است. مارمولک ها و مارها گروهی از خزندگان را تشکیل می دهند که از دایناسورها متفاوت هستند. با توجه به این شواهد جدید مقاله اصلی مجله Nature پس گرفته شد.

محققان چینی و آمریکایی در این مقاله، جمجمه کوچک و پرنده مانندی را توصیف کرده بودند که در کهربایی با سن تقریبی ۹۹ میلیون سال در شمال میانمار کشف شده است و آن را «اوکولودنتاویس خائونگرایی» نامیدند.

لارس اشمیتز استادیار زیست شناسی دانشکده Claremont McKenna در کالیفرنیا در ماه مارس (اسفند) گفته بود که کشف موجوداتی که در کهربا فسیل شده‌اند، می‌تواند بینش بی‌ سابقه‌ای را در مورد بافت نرم و آناتومی اسکلتی آنها به‌ویژه در خصوص موجودات ریزچثه ارائه دهد، چرا که بدن چنین موجوداتی به دلیل طبیعت شکننده، در رسوبات دیگر به‌خوبی نگهداری نمی‌شوند.

اما به نوشته مجله نیچر، مطالعه این محققان بلافاصله با انتقاد روبرو شد و بسیاری از متخصصان دیرینه شناسان ادعا می کنند که این پژوهشگران یک مارمولک پیدا کرده بودند نه یک دایناسور. نویسندگان مطالعه اصلی ابتدا از کار خود دفاع کردند، اما سرانجام منتقدین، فسیل تقریباً مشخصی را ساختند که محققان آن را در رده یک مارمولک طبقه بندی کردند.

این شواهد نویسندگان مقاله اصلی را بر آن داشت تا اشتباه خود را تایید کنند. این محققان در یادداشتی که در مجله  Nature منتشر شده است اعلام کردند که توضیحات آنها در مورد این فسیل دقیق است اما پذیرفتند که آنها احتمال این نمونه را اشتباه طبقه بندی کرده بودند.

«جینگ مای کونور» که در نوشتن مقاله اصلی همکاری داشت و یک دیرینه شناس در آکادمی علوم چین به خبرنگار مجله نیچر گفت که داده های جدید قطعا نشان می دهند که ما اشتباه کرده ایم.