گردشگری و توریسم

همراهی فعالانه مسئولان با مردم

محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در یادداشتی نوشت: در قرآن کریم از جمله نشانه‌هایی که برای صاحبان خرد مطرح شده برخورداری آنان از صبر و بردباری است و اساساً صبر را می‌توان به اعتبار آیات و روایات متعددی، یکی از لوازم مهم دینداری دانست. در عالم سیاست و علوم اجتماعی نیز می‌توان به شکل‌های دیگری به ضرورت مسأله صبر و اهمیت آن پی برد. تاریخ بشر نیز نشان داده که هیچ ملت و جامعه‌ای جز از راه صبوری در برابر سختی‌ها و زیر بار مشکلات نتوانسته به دروازه‌های پیشرفت و توسعه برسد. کما اینکه همین ادعا عموماً درباره زندگی فردی اشخاص نیز صدق می‌کند.

اما بی‌شک عنصر صبر به تنهایی راهگشای مشکلات نیست، هر چند توجه و تمکین به آن برای رسیدن به وضعیت مطلوب، ضروری است. اما در کنار این مهم مسأله تلاش منطقی و عقلانی و برداشتن قدم‌های لازم برای عبور از میدان مشکلات نیز ضرورتی است که نقش مکمل را ایفا می‌کند. به طوری که بدون آن بعید است راهبرد صبر چه در زندگی اجتماعی ملت‌ها و جوامع و چه زندگی شخصی افراد به نقطه مطلوبی منتهی شود و تغییر مثبتی را تجربه کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خودشان بر دو مفهوم مهم «صبر و ثبات» تأکید فرمودند و البته شکل تأکید ایشان به‌طوری بود که این دو مفهوم را در کنار هم مورد توجه قرار دادند. این بدان معناست که جدایی و افتراق بین این دو و به‌عبارت دقیق‌تر نا هماهنگی میان صبر و ثبات، نمی‌تواند منجر به گره‌گشایی در کار کشور شود. ایشان صبر را اقدامی دانستند که باید مورد توجه جامعه و بدنه ملت ایران قرار بگیرد و ایجاد ثبات را نیز وظیفه مسئولان دانستند.

در این مقوله مسأله و کارکرد ایجاد ثبات در کشور در واقع همان برداشتن قدم‌های عملیاتی برای ثمره دادن صبر مردم است. ایجاد ثبات در وهله اول این پیام امیدوارکننده را برای مردم در پی دارد که صبر آنها زیر بار فشار مشکلات با پاسخی مناسب از سوی حاکمان کشور مواجه شده و معنای آن این است که پایداری بیشتر بر این صبر منجر به نتایج مطلوب بهتر در زندگی آنها خواهد شد. در لایه‌های دیگر هم می‌توان به تزریق تفکر خوداتکایی به بدنه کشور و ایجاد افق‌های جدید برای مردم در پی این ثبات اشاره کرد. اما مهمتر از همه اینها پیام همراهی فعالانه مسئولان با مردم در دوران صبوری برابر مشکلات است که از ایجاد ثبات به موازات صبر مردم می‌توان استخراج کرد. چیزی که اعتماد به نفس ملی را در پیشبرد سیاست مقاومت تضمین می‌کند.‌