گردشگری و توریسم

راز پایداری رشد بازار سرمایه

علیرضا تاج بر کارشناس بازار سرمایه، با درج یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: رشد شتابان شاخص‌های بورس درماه‌های اخیر به طور عمده ناشی از عطش مردم برای تبدیل ریال به سایر دارایی‌ها بوده است و در شرایط فعلی خرید سهام در رفتارهای مالی طبیعی است. هم اکنون جامعه انتظارات تورمی بالایی دارد و سرمایه گذاران را از ریال فراری داده است. برهمین اساس نمی توان با شاخص‌هایی مانند نسبت ارزش بازار بورس به تولیدناخالص داخلی وضعیت بازار سرمایه را به درستی تحلیل کرد.

این در شرایطی است که سایر بازارها جذابیت‌های بازار سرمایه را ندارند، ورود و سرمایه گذاری در برخی از بازارها با اقدامات تنبیهی و مالیاتی روبرو است و دربرخی از بازارها نیز هزینه نگهداری کالای خریداری شده بالاست و برهمین اساس با توجه به بازدهی و نقدشوندگی بالای بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران بسیاری دراین دوره این بازار را انتخاب کرده‌اند. در شرایط فعلی رسیدن شاخص به ۲ میلیون واحد به دلیل اینکه با آزادسازی بخش دوم سهام عدالت همزمان شده جای نگرانی دارد. هرچند که در بخش نخست آزادسازی سهام عدالت نیز این نگرانی وجود داشت که به دلیل عطش بالای سهامداران برای خرید سهام، خنثی شد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده بازار سهام با نوسانات کوچکی همراه شود و پس از مدتی دوباره به روند صعودی خود بازگردد. همانند یکسال اخیر، مؤلفه‌هایی نظیر ورود نقدینگی به بازار، ورود سهامداران جدید، عدم جذابیت بازارهای رقیب و حمایت دولت در پایداری رشد بورس مؤثر است.

درخصوص حمایت دولت و حاکمیت از بازار سرمایه باید گفت که در هیچ دوره‌ای چنین حمایتی از بازار نشده است. در دوره‌های قبل حتی مسئولان درخصوص این بازار سخن نمی‌گفتند، ولی در دوره فعلی حمایت‌های دولت از این بازار باعث شد تا حد زیادی تورم کنترل شود که این اتفاق مبارکی است. البته برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده نیاز به تلاش زیادی است، اینکه نقدینگی وارد شده به بورس باید به بازار اول و تأمین مالی تولید هدایت شود، از جمله مواردی است که باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد. البته دولت در زمینه حمایت از بازار سرمایه می‌تواند اقدامات بیشتری از طریق خروج از قیمت‌گذاری کالاها یا مشوق‌های تعرفه‌ای و مالیاتی انجام دهد، ولی دولت به عنوان مسئول اداره اقتصاد با معذوریت‌های بسیاری روبه‌رو است که این بخش از حمایت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.