گردشگری و توریسم

اوقاف ملی بودن جنگل‌های آق‌مشهد را پذیرفت

روزنامه ایران در گفت وگویی با مسعود منصور رییس سازمان جنگل‌ها نوشت: رئیس سازمان جنگل‌ها از ملی بودن جنگل‌های آق‌مشهد پس از جلسه با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد. این سازمان همچنین در تازه‌ترین بیانیه‌ خود اعلام کرد: «پیرو جلسه مورخه 99.5.11 که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از معاونین محترم رئیس جمهور، ‏وزرای ذیربط و وزیر محترم جهاد کشاورزی، رؤسای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان اوقاف ‏و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد؛ تمام مقامات حاضر در جلسه ضمن ارج ‏نهادن به نهاد مقدس وقف که از جایگاه شرعی و قانونی ویژه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی برخوردار ‏است، تأکید کردند: «کوه و قله دماوند و جنگل‌های هیرکانی و آنچه جزو انفال است ، ازجمله سرمایه ملی ‏محسوب می‌شود، بنابراین قابلیت وقف شدن را نداشته و اخذ سند به نمایندگی دولت و حفاظت و صیانت از آن با ‏سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده است. اراضی مشمول وقف‌نامه‌ها و اسناد مالکیت وقف نیز وفق ‏قوانین ساری و جاری کشور و آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران در کارگروه مشترک و مراجع صلاحیت‌دار تعیین ‏تکلیف خواهد شد.»
خبر وقف یک یال از کوه دماوند و ۶۵۰۰هکتار از جنگل‌های هیرکانی در آق‌مشهد ساری در هفته‌های اخیر با واکنش‌های بسیاری از سوی اقشار مختلف مردم رو به رو شده است‌.

«عباس قلی‌پور» عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور هم به «ایران» می‌گوید: «بر اساس مدارک موجود آق‌مشهد تاریخی بیش از سه هزار سال دارد که طی هزاران سال مردم فرهیخته و متمدن آن از جنگل‌های ارزشمند هیرکانی به خوبی محافظت کردند. مهم‌ترین تیپ‌های رویشی این جنگل‌های بکر شامل ممرزستان، بلوط ‌ستان، ممرز- بلوط ستان، انجیلی‌ستان، شمشادقدان و راشستان است. بهترین اجتماع شمشاد شمال ایران در دو بخش خیبوس و شارسر جنگل آق‌مشهد قرار دارد.» به گفته این کارشناس تمام گونه‌های درختی جنگل‌های هیرکانی نظیر راش، بلوط، ممرز، درخت آزاد، نرمدار، شیردار، انجیلی، افرا، سپیدار لرگ و شمشاد که برخی از آنها بیش از هفتصد سال سن دارد، در این جنگل وجود دارند. بیش از ۴۵۰ گونه گیاهی شامل تعدادی از گونه‌های انحصاری نیز در این جنگل می‌رویند.۱۳ گونه از ارکیده‌های نادر ایران در این جنگل رویش دارند. به‌گفته او، از مساحت ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار این جنگل ارزشمند، صرفاً محدوده‌ای کمتر از حدود ۵۰۰ هکتار، شامل اراضی زراعی و روستایی می‌شود. محدوده بسیار کوچکی نیز کمتر از یک درصد با گیاهان بازدانه غیر بومی این منطقه نظیر سرو، کاج و اقاقیا جنگلکاری شده است.
از سوی دیگر رضا افلاطونی مدیرکل حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مورد روند پیگیری‌ها در ماجرای وقف کوه دماوند و جنگل هیرکانی گفت: در جلسه‌ای که با حضور آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، همه‌ حاضرین ضمن احترام به وقف، عنوان کرده‌اند، کوه دماوند قابل وقف نیست و باید به‌نام سازمان جنگل‌ها بماند.
وی افزود: جزئیات در کارگروه‌های کارشناسی بررسی می‌شود و با حضور کارشناسان و مدیران هر دو دستگاه روی آن تصمیم‌گیری می‌شود، چون تا الان اختلاف‌های فنی و حقوقی ای وجود داشته که باعث شده موضوع آنقدر ادامه دار شود، ولی در مجموع مردم نگران کوه دماوند و جنگل آق‌مشهد نباشند و امیدواریم مشکل هرچه زودتر حل شود.
مدیر کل حقوقی سازمان جنگل‌ها ادامه داد: برای جنگل‌های آق‌مشهد هم قرار شد به‌همین شکل در کارگروه‌های مشترک موضوع مطرح شود، امیدوار هستیم ریاست محترم قوه قضائیه به پرونده ورود و کمک کنند تا این مشکل هر چه زودتر حل شود. ماجرای پیگیری‌ کوه دماوند و جنگل هیرکانی یک روند رسیدگی قضایی دارد که با توجه به حساسیت‌های دادستان کل کشور به این موضوع، ما به‌عنوان سازمان جنگل‌ها نامه‌ای را مجدداً برای ایشان نوشتیم و پیگیر هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این مراحل انجام شود.