گردشگری و توریسم

فرماندار رشت : مدیریت پسماند نیازمند فرهنگ سازی است

علی فتح اللهی روز یکشنبه در جلسه کارگروه پسماند شهرستان رشت افزود: در موضوع مربوط به زباله قسمتی از مسایل به ماشین آلات و تجهیزات ارتباط دارد بخش عمده ای به فرهنگ سازی و آموزش مرتبط است.

وی با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش های لازم درباره تفکیک زباله از مبدا و فرهنگ سازی ها در این زمینه اظهار داشت: در موضوع مدیریت پسماند و رفع مشکلات مربوط به زباله باید ۹۰ درصد انرژی مان را  برای فرهنگ سازی گذاشته و ۱۰ درصد را برای فراهم سازی تجهیزات، ماشین آلات و امکانات مرتبط به آن صرف کنیم.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه در گذشته روستاها جمع آوری زباله انجام نمی شد،  اضافه کرد: اکنون نیز باید با فرهنگ سازی و ارایه آموزش های لازم به روستاییان برای مدیریت پسماند از همکاری آنان بهره ببریم.

وی با اشاره به استفاده از ظروف و سفره های یکبار مصرف در برخی از خانواده ها خاطر نشان کرد: زمانی در سفره ها دانه های برنج و نان با احترام جمع می شد اما متاسفانه برخی با استفاده از سفره های یک بار مصرف بدون توجه به نحوه و میزان استفاده از این مواد غیر قابل بازیافت به تفکیک زباله نیز اهتمام ندارند.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد برای فرهنگ سازی مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا اضافه کرد: تفکیک زباله از مبدا در مدارس نیز باید به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی بیان داشت: هر امری را که مردمی کردیم موفق بوده ایم بنابراین ضروری دارد در موضوع مربوط به زباله نیز از الگوهای مردمی بهره مند شویم.

فرماندار شهرستان رشت خاطر نشان کرد: محیط زیست برای همه مردم و نسل آینده کشور است لذا همه باید برای حفظ آن همکاری داشته باشند.