گردشگری و توریسم

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدسی چهارمحال وبختیاری ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سرهنگ منوچهر ذوالفقاری روز شنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد به مناسبت چهلمین سال آغاز دفاع مقدس و در آستانه روز خبرنگار با اشاره به اینکه این مرکز فرهنگی به منظور ادای دین به شهدا و حفظ آثار جنگ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جدید در دست احداث است، افزود: این مرکز ۲ بخش گنجینه دفاع مقدس و ساختمان مرکز فرهنگی، با ۶ هزار متر زیربنا در هفت طبقه و هشت تکیه  و محوطه مرکز در پنج هکتار در دست اجراست.

وی اظهار داشت: محوطه این مرکز شامل سکوهای تانک، آلاچیق، سنگرهای انفرادی، دروازه قرآن، مسیر عروج، یک فضای تفریحی، گردشگری و فرهنگی است.

به گفته وی، محوطه‌سازی این مرکز با همکاری و حمایت شهرداری شهرکرد در دست اجراست و نیمی از اعتبارات محوطه‌سازی از سوی شهرداری و نیمی از سوی اعتبارات استانی هزینه می‌شود.

وی به دیدار اخیر عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی از این مرکز اشاره کرد و گفت: پیشنهاد اینکه این مرکز به عنوان یک مرکز گردشگری تعالی شود، در دست بررسی است.

رسانه‌ها در ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت نقش‌آفرینی کنند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش رسانه‌ها در دوران دفاع مقدس، گفت: رسانه‌ها، خط مقدم ترویج و تبیین فرهنگ ایثار وشهادت نقش آفرینی می‌کنند.

ذوالفقاری گفت: رسانه‌ها در طول دفاع مقدس در راستای جهت ترویج و  ایجاد انگیزه دفاع از کشور و همچنین به تصویر کشاندن حضور داوطلبانه مردم و رزمندگان در جبهه‌ها نقش مهمی داشتند.

به گفته وی، در زمان حاضر نیز به عنوان دوران پس از دفاع مقدس، رسانه‌ها در انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس در ترویج  فرهنگ شهید وشهادت و نهادینه کردن و گفتمان‌سازی انتقال این فرهنگ ارزشی به جامعه و نسل جوان نقش ایفا می‌کنند.

وی  با اشاره به ۴۰ سالگی آغاز دفاع مقدس در ۳۱شهریورماه گفت: در سایه دفاع و مقاومت و پیروزی دفاع مقدس ، ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی و نظامی پیشرفت خوبی داشته و همه این پیشرفت‌ها مدیون ایثارگری و جانبازی و رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده است.

ذوالفقاری، بر نقش رسانه‌ها در تبیین و گفتمان‌سازی این فرهنگ در جامعه تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها با تببین درست این فرهنگ از به انحراف کشیدن این فرهنگ جلوگیری و نقش مهمی در جلوگیری از فراموشی این فرهنگ و نهادینه کردن این فرهنگ دارند.

وی به تشکیل ۱۱ کمیته استانی برای بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از سوم خرداد شروع و تا پایان سال ادامه دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از برگزاری جشنواره نماز و مهدویت در دوران دفاع مقدس، جشنواره‌های هنری وبرپایی ۴۰ نمایشگاه در ۴۰ مدرسه تا پایان سال به منظور  ترویج فرهنگ ایثار وشهادت خبر داد.

دانشنامه دفاع مقدس تا پایان سال در استان چهارمحال وبختیاری تهیه می‌شود

سرهنگ ذوالفقاری گفت: دانشنامه و دایره المعارف دفاع مقدس تا پایان سال دراستان تهیه خواهد شد و تا کنون ۱۲۰ مقاله با مشارکت دانشگاه‌ها در حال تولید و تدوین است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان ۴۰ سالگی دفاع مقدس ،بخش عظیم دانش‌نامه دفاع مقدس که به عنوان یک سند در بحث دفاع مقدس است، تهیه شود.

۵۰ کتاب جدید در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس در استان چاپ خواهد شد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: تا پایان سال ۵۰ عنوان کتاب در استان در حوزه دفاع مقدس و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ، فرهنگ ایثار وشهادت چاپ خواهد شد که سال گذشته نیز ۵۰ کتاب چاپ شد.

وی با اشاره به اینکه در سالجاری ۱۰ عنوان خاطرات شفاهی، ۱۰ کتاب صوتی و سه عنوان ترجمه کتاب به زبان انگلیسی،عربی و پشتو  منتشر میشود، گفت: آثار موشن‌گرافی نیز در استان در حوزه دفاع مقدس در دست تولید است

به گفته وی،در طول هشت سال دفاع مقدس ۲ هزار و ۴۴۰ شهید تقدیم نظام شده و  رزمندگان استان در طول این سالها رشادت‌های بی‌نظیری از خود به یادگار گذاشتند.