گردشگری و توریسم

افول نتانیاهو و متحدانش در حزب لیکود طبق نظرسنجی‌ها

به گزارش روزنامه جروزالم پست، طبق نظرسنجی جدید موج ۱۰۳ اف. ام رادیو اسرائیل حزب لیکود با از دست دادن ۱۰ کرسی در دو ماه اخیر به علت بحران گسترش ویروس کرونا به سرعت در حال افول است.

براساس این نظرسنجی، حزب نتانیاهو درحالیکه در ۲۷ مه (۷ خرداد) ۴۱ کرسی را در اختیار داشت در نظرسنجی که امروز چهارشنبه منتشر شد تنها ۳۱ کرسی را کسب می‌کند.

رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر شاهد ناآرامی‌های اجتماعی و اعتراضات ساکنان فلسطین اشغالی بوده که به علت مشکلات اقتصادی و ناکامی کابینه رژیم صهیونیستی در مقابله با ویروس کرونا به خیابان‌ها آمده‌اند. در خلال این تجمعات گسترده، اعتراض به پرونده‌های فساد نتانیاهو نیز افزایش یافته است.

در طرف مقابل رقبای لیکود یعنی آبی‌سفید و آینده‌ای هست (یش اتید) که پس از انتخابات از یکدیگر جدا شدند، مجموعا ۲۹ کرسی را در این نظر سنجی از آن خود کردند؛ آبی‌سفید ۱۰ کرسی، آینده‌ای هست ۱۹ کرسی.

نکته جالب توجه نیز تقویت لیست مشترک عربی است که طبق نظر سنجی توانسته ۱۶ کرسی را کسب کند. این درحالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از فروپاشی لیست مشترک عربی به علت مواضع برخی از نمایندگان آن نسبت به یک قانون جنجالی بوده است.

با نگاهی به آمار به دست آمده در نظر سنجی موج ۱۰۳ رادیو رژیم صهیونیستی می‌توان به معادلات پیچیده و ادامه بن بست در نظام سیاسی تل آویو پی برد. طبق نظر سنجی، بلوک راست گرا بدون احتساب کرسی‌های  حزب یمینا که پس از شکل گیری پارلمان با این بلوک به مشکل برخورد، در مجموع ۴۷ صندلی در پارلمان خواهند داشت و اگر یمینا باقی بماند بلوک راستگرا مجموعا ۶۰ کرسی کسب می‌کند. جناح میانه- چپ نیز در صورت پیوستن لیست مشترک عربی ۵۲ کرسی را در مجموع به دست می‌آورد. اگر حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن به این جناح بپیوندد در مجموع ۶۰ صندلی خواهند داشت که در این صورت حد نصاب شکننده ۶۱ کرسی برای دستیابی به ائتلاف حداکثری حاصل نخواهد شد.

اخیرا اخباری مبنی بر تلاش نتانیاهو برای قطع همکاری با حزب آبی‌سفید به رهبری بنی گانتس در کابینه ائتلافی و آماده سازی لیکود در راستای ورود به انتخابات مجدد(چهارم) در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است.