گردشگری و توریسم

پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به صنایع خراسان شمالی

علی اصغر رضازاده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در تفاهم منعقد شده بین وزیر صنعت، معدن و تجارت با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل بند الف تبصره ۱۸ برای اجرای برنامه تولید و اشتغال برای کمک به صنایع استان در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: تنها ۲۰ درصد از این رقم معادل ۴۰۰ میلیارد ریال در سال های ۹۸ و ۹۹ تخصیص یافت.

وی خاطرنشان کرد: این اعتبار قرار است به صورت تسهیلات برای تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، بازسازی و نوسازی و تامین سرمایه در گردش صنایع استان مورد استفاده قرار گیرد.

رضازاده افزود: در این زمینه بیش از ۱۱۰ واحد صنعتی در کمیته های بررسی مورد پذیرش قرار گرفته و به بانک های عامل معرفی شده است و تاکنون بیش از ۱۰ واحد صنعتی استان به مبلغ ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات از منابع ملی پرداخت شده است گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال از این رقم، مربوط به آذین فورج و ۳۰۰ میلیارد ریال مربوط به شرکت فولاد کیمیای صبا در شهرستان اسفراین است.

رضازاده در خصوص تامین زیر ساخت معادن در استان گفت: از محل سفر رهبری ۱۱۳ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت های معادن مصوب و هزینه شده است. 

وی تصریح کرد: همچنین از محل اعتبارات ارتقای شاخص های اقتصادی استان هم ۳۳ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت واحد های تولیدی تخصیص یافته است که در مجموع برای بیش از ۳۰ واحد صنعتی و معدنی زیرساخت اجرا شده است. 

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این زمینه ۳۳ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که کامل جذب شده است.

رضازاده گفت: در بخش معدن ۲۴۴ پروانه بهره برداری صادر شده است و از این تعداد ۱۱۶ معدن استان فعال، ۸۱ واحد غیرفعال است و ۴۷ معدن سلب صلاحیت شده است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: قرار است فراینده مزایده برای این معادن غیرفعال برگزار شود و با برگزاری مزایده، معادن به اشخاص جدید واگذار می شود. 

در خراسان شمالی، ۳۱۹ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری است که از این تعداد ۲۱۷ واحد فعال ،۳۰ واحد غیر فعال و ۷۲ واحد نیمه فعال است.